היום: אזרחי צרפת הולכים לבחירות גורליות לאירופה כולה

כ-47 מיליון בעלי זכות בחירה ייצאו היום לקלפיות בצרפת. כשליש מהם עדיין לא החליטו במי יתמכו. בשוקי ההון בעולם גוברת הדריכות לקראת ההכרזה על המנצחים בסיבוב הראשון. הבחירות יוכרעו רק בעוד שבועיים

בחירות בצרפת. אילוסטרציה: MasterQ | שאטרסטוק

לא פחות מאחד-עשר מועמדים מתמודדים על תפקיד נשיא צרפת. היום (א) יצאו קרוב ל-47 מיליון צרפתים מבתיהם על מנת לבחור את הנשיא (או הנשיאה) הבאים של הרפובליקה. בשעה 09:00 לפי שעון צרפת, בעוד פחות משעה תפתחנה הקלפיות בבחירות המעניינות ביותר שידעה צרפת בעשורים האחרונים.

שיטת הבחירות הצרפתית דורשת לפחות חמישים אחוז מקולות המצביעים. כך שברור לכל כי בסיבוב הראשון לא תהיה הכרעה. השאלה המרכזית היא מי יהיו שני המועמדים שיעלו לסיבוב השני שייערך בעוד שבועיים. מרבית הסיכויים הם שמועמדת הימין הקיצוני, מארין לה-פן, תהיה אחת מהשניים. השאלה היא מי יעמוד מולה והאם יש בכוחו לנצחה בסיבוב זה.

בימים האחרונים שוררת דריכות רבה בשוקי ההון בעולם למרות שניתן להניח כי רבים כבר הפנימו שיש סיכוי שלה-פן תעלה לסיבוב השני ואולי אף תזכה בו. למותר לציין כי כלי התקשורת בצרפת ובאירופה נוקטים באותה מדיניות בה נקטו מול טראמפ. הם מגמדים ומסתירים את הסיבות שהביאו לעליית כוחו של הימין הקיצוני ונוטים להקטין את סיכויי ההצלחה של לה-פן.

רבה הראשי של צרפת. הגר"ח קורסיה, נקט עמדה ברורה בקביעתו כי על היהודים להצביע לכל מועמד למעט לה-פן בשל העמדות האנטישמיות של גורמים מרכזיים במפלגתה. ניצחון של לה-פן המתנגדת לאיחוד האירופי, עשוי להשפיע מהותית על כלכלת אירופה ולהעניק מכה נוספת לאירו שגם כך מתמודד עם תקופה קשה בתולדותיו.

אחרי הברקזיט – התנתקות בריטניה מהאיחוד, עלולה בחירתה של לה-פן להשית על האיחוד מכת מוות. מה שמעורר חששות רבים בבריסל הסמוכה. הבוקר, במסחר הרציף, נחלש האירו מול הדולר ומול מטבעות מובילים נוספים. אי הוודאות עשויה להשפיע על המסחר גם בשבועיים הקרובים.

אם תבחר לה-פן, תהיה זו הנשיאה הראשונה בארמון האליזה. סקרים מקדימים קובעים כי שליש מהבוחרים כלל לא החליטו במי לתמוך. מידע ראשוני על שיעור ההצבעה שצפוי להיות גבוה במיוחד, יפורסם בצהרים. מידע נוסף יפורסם לקראת ערב, שעתיים-שלוש טרם סגירת הקלפיות.

גם הסקרים שמעניקים ללה-פן סיכוי גבוה יותר להתיישב בארמון האליזה, אינם מעניקים למפלגתה ניצחון גורף בבחירות לפרלמנט שייערכו ביוני. למרות שיטת הממשל הנשיאותיות, תתקשה לה-פן להתנהל מול בית נבחרים לעומתי.

הסקרים העדכניים שכבר למדנו שאין לסמוך עליהם במיוחד, מעניקים ללה-פן סיכוי גבוה לעלות לסיבוב השני עם כרבע מקולות המצביעים. יחד עמה אמור לעלות לסיבוב השני עמנואל מקרון, מועמד צעיר ועצמאי שאין מאחוריו מפלגה ותיקה. גם הוא זוכה בסקרים לאחוז דומה של מצביעים. אחריהם צועדים שני מועמדים נוספים: פרנסואה פיון, מועמד הרפובליקאים שכיהן בעבר בתפקיד ראש ממשלת צרפת, וז'אן לוק מלנשון, מועמד השמאל הקיצוני ושונא ישראל ידוע.

כתיבת תגובה