היוקרה של מעמד הביניים • לצרוך או לרכוש?

מי אמר שאתם חייבים להיות בעלים של רכב? יותר ויותר צעירים ממעמד הביניים כבר מבינים שאפשר "לצרוך" רכב מבלי "לרכוש" אותו. אתם יכולים להרשות לעצמכם גם רכב חדש וגם חופשה שנתית. עובדה!

יותר עדיף חדש | אילוסטרציה: Nestor Rizhniak, שאטרסטוק

מעמד הביניים תמיד היה ותמיד יהיה קבוצת האוכלוסייה הגדולה והיציבה של המדינות המפותחות, מעמד שנקרע במובן מסוים בין המצוי לרצוי: בניסיון התמידי לממש את החלום של "בית פלוס ג'יפ פלוס ילדים", לבין ההכרח לחסוך פה ושם בשביל המסעדה או בשביל החופשה.

בעולם של משאבים מוגבלים, מעמד הביניים הוא זה שמגלם בתוכו את העובדה שגם אם יש כסף, וגם אם יש הזדמנויות, צריך תמיד לחשוב איפה מוציאים, למה וכמה. אבל אחת הבעיות של מעמד הביניים בישראל, לעומת מדינות אחרות, היא שהוא עקשן. הוא עקשן והוא בטוח, אבל מה זה בטוח, שהוא יודע בדיוק מה הוא עושה.

"רכב זה כמו דירה" אנחנו אומרים ומתעקשים על הבעלות, על הצ'ק – ועל המינוס בבנק.

הבעיה היא, שרכב הוא לא דירה! ההתייחסות המוצדקת שלנו לרכישת דירה, כאל נכס שמשביח את עצמו, ושאם אנחנו מסוגלים כלכלית לשלם עליו משכנתא חודשית – נרוויח, אז רכב זה בדיוק ההפך!

לא משנה באיזו צורה נשלם עליו, רכב מאבד בכל שנה בין 10-15% מערכו, כך שאנחנו מתעקשים בעצם על ספינה טובעת, ועוד קושרים את עצמנו לתורן. על מנת שלא לטבוע, אחת השיטות המומלצות כיום לרכישת רכב היא בעצם לא לרכוש, אלא לחכור. או בעגה לועזית – לקנות בליסינג. אז בואו נעשה קצת סדר במושג הזה שנקרא ליסינג לפרטיים:

הקונספט הזה, שדורש שינוי תפיסתי עמוק של ההתנהגות הצרכנית שלנו, קובע תשלום חודשי על שימוש ברכב ובעצם מאפשר לנו "לצרוך" רכב ולא "לרכוש" אותו.

כך, בתשלום חודשי שנע בין 1,200 שקלים לרכב קטן לכ-2,200 שקלים לג'יפון אופנתי, ניתן לשלם על השימוש החודשי ברכב (כולל כיסוי ביטוחי וחבילת תחזוקה), בלי לחיות על המינוס – ובלי לספוג את ירידת הערך.

תארו לעצמכם שהייתם יכולים כל חייכם לשכור דירה, שתמיד תהיה חדשה – בתנאים קבועים וברורים מראש, עם חברה יציבה שתדאג לקחת מכם את הדירה לאחר שלוש שנים – ולתת לכם אחת חדשה. סביר להניח שהרבה כאב ראש היה נחסך מכם, והרבה מחאות ואוהלים היו מתייתרים.

ופה בדיוק נמצאת היוקרה, שלא לשווא אנחנו מכנים "היוקרה של מעמד הביניים". אין פה המצאה גאונית יוצאת מגדר הרגיל, ואין פה הבטחה שצריך להתאמץ על מנת לממש אותה. זו האקסיומה: מעמד ביניים זה אנשים עובדים שהשכר שלהם הולך וגדל עם השנים עם ניסיון וותק, אבל הם לא באו עם הון התחלתי.

לכן יש להם את היכולת הכלכלית לשלם כל חודש – יש להם אפילו את היכולת הכלכלית לשלם כל שלוש שנים יותר בחודש, אבל האתגר הוא ההון ההתחלתי של כ-100 אלף שקלים בממוצע, שגורם להם הרבה פעמים להתפשר, לוותר על החלום, או להיכנס למינוס.

שיטות החכירה החדשות הללו פותרות במובן מסוים את בעיית המשאבים המוגבלים בהקשר של רכב: אפשר לנהוג על רכב חדש, אפשר גם לנסוע לחופשה המשפחתית – רק צריך לדעת לוותר על התפיסה השמרנית שצריך בעלות על רכב.

לא בכדי, חמישית מהישראלים שבוחרים "לצרוך" רכב בליסינג פרטי, הם בעיקר צעירים, שיש להם יותר גמישות תפיסתית, ויכולת לשנות את צורת הצריכה שלהם לא בהתאם למסורות קודמות, אלא בהתאם לכיס שלהם ולנוחות שלהם.

הדור הצעיר של בני ה-25 ומעלה, מבינים שעלות הרכב היא גם ההון העצמי הראשוני שאין להם, היא גם העלות האלטרנטיבית של זמן השקעה בתחזוקה ובמכירת הרכב (מי לא, בקדחת של מכירת רכב, נסע גם בשעות העבודה לפגוש קונים פוטנציאלים?), היא גם העלות המתווספת במקרים של תאונות, והיא גם התשלום החודשי של הביטוח.

הדור הצעיר גם יודע לעשות השוואות בינלאומיות, ומבין כי אם 90% מהאוכלוסייה בארצות הברית "צורכת" רכב ולא "רוכשת" אותו, הבעלות היא כנראה לא עובדה חקוקה בסלע שאסור להתפשר עליה.

על יוקרה צריך לשלם, אבל לא תמיד בכסף: לפעמים התשלום הוא ביכולת לצאת מהקיבעון המחשבתי –  לצאת מהקופסא – ולהיענות לפתרונות היצירתיים שיש לשוק להציע, גם למעמד הביניים.


הכותב הוא מוטי ברטון, מנכ"ל שלמה רכב חדש מקבוצת שלמה Sixt

תגובה אחת ל: "היוקרה של מעמד הביניים • לצרוך או לרכוש?"

  1. שטויות מזוקקות!
    דבר ראשון אפתח בשבח! מזל שלפחות הברנש הכתב כותב את שמו ותפקידו בשולי הכתבה, אם כי מבחינת הגילוי הנאות זה היה צריך להיות כתוב בתחילת הכתבה ובאותיות גדולות יותר… אך ניחא.
    ולתורף דבריו: שיטת הליסינג היא נכונה אך ורק לאנשים שבכל מקרה חייבים רכב חדש מאיזו סיבה, אך לצערנו המציאות כיום הפוכה לחלוטין, רוב ציבור צרכני הליסינג הם אזרחים פשוטים ורובם ככל הנראה אף לא מוגדרים כמעמד הביניים לפי הכנסתם, אך רכב חדש?? בטח! ועוד מהניילונים!!! אז בואו ונעשה פה סדר.
    מבחינה כלכלית טהורה עדיף לרכוש רכב משומש בתשלום מלא ולא יקר מאשר הליסינג הזה, וכן, כן גם אם אחת לתקופה תבקרו במוסך ותעשו לרכב טיפול 10 אלף לא קרה דבר, חברות הליסינג רוכבות על הפוביה הישראלית הלאומית ממוסכים ותקלות ברכב, והצרכן הישראלי משלם על זה המון המון כסף לריק!!! ופה יבוא החכם ויגיד שהזמן במוסך שוה את הכסף והכאב ראש והתשובה היא שמי שאומר כך הוא טיפש שלא עשה חשבון! כי הזמן להשיג את הכסף כדי להחזיר את החובות וההתחיבויות שצרכן הליסינג יוצר לעצמו הוא כפול ומכופל!!!

כתיבת תגובה