היכן היו הח"כים החרדים כשדנו בקבוצות הרכישה?

אתמול, בדיון שנערך בכנסת אודות קבוצות הרכישה, השתתפו גם חרדים שרכשו לפני עשור דירות במסגרת זו ומחכים עדיין לדירתם. אף ח"כ חרדי לא השתתף בדיון. היום התברר שמכרז מחיר למשתכן בבית שמש נכשל

בית שמש. צילום: יעקב לדרמן. פלאש90

אתמול היה היום האחרון להגשת ההצעות בבית שמש, במסגרת מכרז מחיר למשתכן. היה זה המכרז הגדול ביותר מסוג זה שנערך מאז החלו שיווקים במסלול זה. כ-4,000 משפחות, רובן מאנ"ש, יכלו למצוא פיתרון למצוקת הדיור שלהן. במקום הטוב ביותר בארץ. ללא בני דודים מעבר לכביש, ובמחירים של ירוחם והר יונה.

אלא שלפי הדלפות שפורסמו פה ושם, מסתמנת החמצה גדולה. כנראה שרק מספר מועט של קבלנים השתתפו במכרזים אלה. פחות מ-700 דירות ייבנו במסלול זה, והשאר ייאלצו להמתין עד ביאת גואל צדק במהר בימינו אמן, או עד שמישהו יתעניין בגורלן באמת.

המשמעות היא בשורה קשה לאלפי משפחות, שיצטרכו להירשם להגרלה "ולהתחרות" על מעט דירות. מאידך, זה עשוי להזניק את המכירות של הפרויקטים המרוחקים. משום שהרבה אנשים, יפסיקו "לשבת על הגדר". אני מעריך שגם בחריש, שם יצאו מכרזים ל-2,200 דירות במסלול מחיר למשתכן, יחזור המצב הזה על עצמו.

חבל שהנציגים שלנו בכנסת, (22% מהקואליציה, בינתיים), לא דאגו ללוות את הפרויקט הזה ובכלל לא נראים כמוטרדים ממצוקת הנדל"ן הקשה של הציבור החרדי. חבל גם שאיש מהם, מלבד חה"כ אורי מקלב, לא טרח להשתתף אתמול בדיון שקיימה ועדת הכלכלה של הכנסת אודות קבוצות הרכישה. גם מקלב בא לחמש דקות והלך. אני הייתי שם וזעקתי את זעקתן של 5,000 המשפחות החרדיות שקנו דירה לפני עשור וקבלו במקומה רק תירוצים עד היום.

ישנם הסברים רבים לתוצאה העגומה. יש שיאמרו שלא היה מספיק זמן ליזמים וקבלנים לקרוא את מסמכי המכרז (וזה נכון). יש שיגידו שהמחירים במכרז היו יקרים יחסית (וגם זה נכון). יש שיגידו שהטופוגרפיה מאוד קשה ויקרה (לא נכון), ויש כמובן מי שיאשימו את כל השמאלנים והחילונים, אבל רק לא את עצמם.

לצערנו, האמת היא אחת. אותה אמת שחוזרת על עצמה שוב ושוב, החל מחורבן חריש ועד בכלל. המשפחה החרדית הקטנה, מעניינת את נציגי הציבור שלנו רק אם אפשר להרוויח ממנה. אה, וגם בערב בחירות. גם אז רק קצת.

5 תגובות ל: "היכן היו הח"כים החרדים כשדנו בקבוצות הרכישה?"

  1. הכתבה של נתן רוזבלט היה אמור להכתב לפני כמה ימים וכמו שהתרעתי פה אתמול שעות ל לפני שנסגר המכרז ןעכשיו זה לבכות על חלב שנשפך ואולי נצליח להציל המכרזים בחריש וחבל שזה לא מענין לאף חבר כנסת

  2. אני לא איש המפלגה, אבל מפריע לי השפה של הכותב, אני גם מתעסק בנדל"ן ושמר רוזנבלט היקר ימצא את הקבלן שמוכן לבנות במחירים הללו, המכרז נכשל מהסיבה הפשוטה שקבלנים לא מוכנים להרוויח כ"כ קצת, וזו המציאות! והחלומות והתחשיבים שעשו מראש מראים על חוסר הבנה בתחום, אם רוזנבלט רוצה למכור במחירים האלו, הוא מתבקש לגשת למכרז וכל חברי הכנסת יברכו אותו ויעזרו לו…

  3. בס"ד

    א.
    מזדהה עם המגיב ידל, על הסגנון המאוד לא מכובד של הכתב !!!

    ב.
    למה הקבלנים לא הציעו מחיר למשתכן גבוה, במחיר שכן משתלם להם ?

    מחיר בגובה כזה שיכלול בתוכו גם את הוצאות הטופוגרפיה, וגם את מחיר הקרקע והפיתוח.

    מקסימום, הם לא היו זוכים.

    לענ"ד, זו השאלה הנדרשת לשאול, ולפי זה להסיק את המסקנות לגבי המכרז הזה.

    ואם באמת זה לא משתלם, הכתובת היא: משרד השיכון והאוצר שאמורים להוציא את המכרז הזה שוב בהקדם האפשרי ובמחיר זול יותר.

  4. לאלי
    מכרז של מחיר למשתכן יש מחיר מקסימום שהמדינה מסכימה שיגבה למטר, והמכרז הוא כמה להפחית, כשלא משתלם לקבלנים פי' הדבר שגם במחיר המקסימום זה לא משתלם ואין לו מה להציע.

  5. אחת הבעיות בשיטת "מחיר למשתכן" היא שהמדינה עשץדיין תלויה ביזמים שיקחו את הפרוייקט על עצמם ויבנו דירות ברווח קטן. אבל היזמים תאבי הבצע התרגלו לרווחים שמנים ולא מכנים להרוויח פחות. הפתרון הוא פשוט :במקום שבו לא הוגשו הצעות, המדינה צריכה לקחת קבלני ביצוע (כלור המדינה היא היזם) שיבנה את הדירות שבמילא ייחטפו בשוק עי זכאי הדיור. עוד הוכחה שהיזמים הם מקור הבעיה למחירי הנדלן ולא הפתרון. ככל שהנל יבוצע מהר יותר מחירי הדיור ירדו. אם כחלון ימשיך לסמוך על היזמים שישתפו איתו פעולה הוא טועה. אפילו להביא חברות מחוץ לארץ שיבנו.

כתיבת תגובה