הכנ"ר: כספי פיצוי על נזקי גוף של חייב שייכים לנושים

הכונסת הרשמית עותרת לבית הדין העליון בערעור על פסיקת בית משפט מחוזי ודורשת לבטל את הלכת ידידיה שנפסקה בתשכ"ח. לטענתה יש לאפשר לנושים להיפרע מכספי פיצויים בגין נזקי גוף שניתנו לחייב בפשיטת רגל

מחיר כבד של תאונות דרכים. צילום: פלאש 90

קשה להאמין אבל הכונסת הרשמית עתרה לבית המשפט העליון בבקשה לבטל את הלכת "ידידיה", הלכה בדיני נזיקין-פשיטת רגל שנפסקה לפני חמישים שנה. "הלכה" זו, (להבדיל כמובן), קובעת כי פיצויים בגין נזקי גוף יעברו לניזוק גם אם הוא מצוי בהליכי פשיטת רגל.

המשמעות היא שאדם שניזוק בתאונת דרכים או בתאונה אחרת או שחלה לא עלינו ולא עליכם ובידו פוליסת ביטוח, יקבל את כספי הפיצוי מבלי שהנושים יוכלו לנגוע בכספים אלה שנועדו לפצותו על הנזק בגופו.

כעת דורשת הכונסת הרשמית לתת בידי הנושים את הרשות לרדת לנכסיו של החייב גם כאשר ברור שמצבו הגופני מחייב פיצוי שיאפשר לו להתמודד עם השלכות התאונה. הכונסת הרשמית פנתה לבית המשפט העליון במסגרת ערעור על פסק דינו של בית משפט מחוזי בחיפה שקבע (על בסיס הלכת ידידיה) כי כספי הפיצוי הנזיקי אינם "נכס" המוקנה לנושים אלא לחייב עצמו.

כאילו לא די לו לאדם בכל ההגבלות שחלות עליו מכוח החוק בשל היותו חייב והמכה הכלכלית שנחתה עליו בשל התאונה, באה הכונסת הרשמית ודורשת שהכספים שקיבל בגין אותה תאונה יופקעו ממנו. לטענתה, ההלכה הקיימת יוצרת א-סימטריה שאין לה הצדקה של ממש בין חייב הזוכה להגנה רחבה על כספי הפיצוי רק בשל היותו בהליך פשיטת רגל, לבין חייב שאינו מצוי בהליך פשיטת רגל ומנוהלים נגדו תיקי הוצאה לפעול, במסגרתם אין מניעה להטלת עיקולים על כספים אלה ומימושם.

כתיבת תגובה