המדינה במגננה: איזה אינטרס היה לנו להפסיד מאות מיליונים?

מפרקי חברת השיווק 'אגרקסקו' דורשים מבית המשפט להרים מסך על חלק מבעלי המניות בחברה שקרסה והותירו חובות של מאות מיליוני שקלים. אחת מבעלי המניות היא מדינת ישראל שהגישה היום כתב הגנה

מפעל אגרקסקו בימים אחרים. צילום: מרים אלסטר | פלאש 90

המדינה הגישה הבוקר כתב הגנה לבית המשפט המחוזי בת"א בתביעתה של חברת 'אגרקסקו'. אגרקסקו הייתה חברה מעורבת, שהמדינה הייתה אחת מבעלות המניות בה, לצד חברת תנובה, המועצה לייצור צמחים ושיווקם והמועצה לענף הלול.

החברה פורקה לפני שש שנים. לפני שנתיים תבעו מפרקי החברה את המדינה, את המועצה לייצור צמחים ושיווקם ואת המועצה לענף הלול על מנת להשית עליהן את חובות חברת אגרקסקו, העומדים לטענת התובעים על מאות מיליוני שקלים. המפרקים ביקשו מבית המשפט להורות על הרמת מסך נגד חלק מבעלי המניות שהמדינה, כאמור, נמנית עליהם.

בכתב ההגנה נטען על ידי המדינה, בין היתר, כי בניגוד לעולה מכתב התביעה, אין כל פסול מובנה בעובדה שאגרקסקו הוקמה מלכתחילה כחברה עסקית אשר משרתת גם מטרה ציבורית-לאומית, דהיינו סיוע לייצוא החקלאי במדינת ישראל כפי שנדרש היה בזמנו. פעילות זו, עוגנה בתקנון לפני עשרות שנים, והחברה נועדה להוות מעין "סוכנות מכירות" או תיווך, המגלמת יתרונות לגודל, שלא היו קיימים לחקלאים הבודדים או לאגודות החקלאיות כל אחת בפני עצמה. לא בכדי הייתה אגרקסקו בלעדית בתחומה משך שנים רבות.

עוד על פי כתב ההגנה שהוגש כאמור, הבוקר, התובעים מנתחים אירועים שהתרחשו בעשורים שונים מבלי להתייחס לזמן שחלף ולדין שחל באותה עת. התובעים אף לא מציגים את ההקשר – לא העובדתי ולא המשפטי – בין אותם אירועים היסטוריים לבין קריסתה של החברה.

עוד טוענת המדינה כי על אף שמדובר בתביעה תקדימית וחריגה, מבחינת הרכב בעלי המניות בחברה, התובעים אינם מציגים כל עילה להרמת מסך וטוענים טענות לא מבוססות ומבלי שהציגו אינטרס כלכלי ממשי שהיה למדינה על-מנת שהיא תאבד אחזקות בשווי מאות מיליוני שקלים, שהחזיקה בחברה.

המדינה טוענת כי היא הנפגעת העיקרית באופן מובהק מקריסתה של אגרקסקו שהרי היא אשר העבירה 55 מיליון ש"ח לטובת התייעלות החברה ובנוסף העבירה עשרות מיליונים נוספים לסיוע סוציאלי לעובדיה של החברה, ובסופו של דבר השקעותיה ירדו לטמיון בשל הניהול הכושל של החברה וכניסתה לפירוק.

בד בבד עם הגשת כתב ההגנה, הגישה המדינה בקשה לדחיית התביעה על הסף בגין שלוש סיבות: אי כימות (אין סכום תביעה מוגדר), אי פירוט התביעה והתיישנות. בנוסף הגישה המדינה גם בקשה לצירוף נתבעים במסגרתה היא מבקשת לצרף לתביעה את חברת תנובה (כבעלת מניות), את מנכ"לי חברת אגרקסקו לשעבר, שלמה תירוש ודוד בונדי, את משרד רואי החשבון פאהן קנה, את משרד רואה חשבון קוסט פורר גבאי את קסירר-ארנסט אנד יאנג ואת משרד רואי החשבון קסלמן פיננסיים פרייס ווטרהאוס קופרס בע"מ.

כתיבת תגובה