המדינה לוקחת לכיסה כמחצית ממחיר הדלק, כדאי לעבור לגז?

מהפכת הגז הטבעי נמרחת בקמפיין יקר ומיותר, מחירי הבנזין בישראל יקרים להחריד ואולי זה הזמן לשקול הסבת הרכב לשימוש בגז • מנדי ריזל, עורך מדור הרכב של 'ביזנעס', עם כל היתרונות והחסרונות של הגפ"מ

צילומים: אוראל כהן | פלאש 90. Smspsy, arjma | שאטרסטוק

מחירי הדלק אמנם ירדו בצאת חג השבועות, עם המעבר לחודש לועזי חדש, אבל הם עדיין יקרים; עדיין מורגשים בכיס, ומזכירים לנו שמדובר בעוול מתמשך. המדינה, נזכיר לוקחת 49% מכל שקל שאנחנו מוציאים על הזהב השחור: 35.2% ממנו הולך ל"מס הבלו" שנגבה מהיצרן, ועוד 13.8% על מע"מ. בסך הכול, מדובר על מיליארדים בשנה.

אז מה עושים? אין הרבה ברירות. ליתר דיוק, שתי ברירות בלבד: להמשיך לבזבז על דלק; או להמיר את הדלק בגז. בניגוד למדינות מזרח אירופה – בישראל לא ממש אוהבים את הגז, בעיקר בגלל חששות שונים שלא בהכרח נכונים.

כדי להמיר מכונית לגז עליכם להיפרד ממנה ליום אחד, שבמהלכו תותקן המערכת. הגז מכונה "גפ"מ", ראשי התיבות של: גז פחמימני מעובה. זה גז דחוס שמופק בכלל כתוצר לוואי במהלך תהליך זיקוק נפט. הגפ"מ דומה במרכיביו לגז הבישול שנועד לצרכים ביתיים – אך נקי יותר.

את ההסבה – שעלותה כ-7,000 שקלים – ניתן לבצע רק במכוניות עם מנוע בנזין, ששנת הייצור שלהם היא 1995 ומעלה. על נפח המנוע להיות נמוך מ-4,500. ההתקנה, כמובן, חייבת לקבל את אישור משרד התחבורה. אחרי ההסבה, יצוין הדבר ברישיון הרכב.

המעלה העיקרית ברורה: מחיר ליטר גז זול בהרבה מאשר ליטר דלק. לשם השוואה: אם מחיר ליטר דלק עומד היום על 6.03 שקלים לליטר, מחיר ליטר גז הוא 2.83 שקלים. כלומר: במקום לשלם 6.03 על שנים-עשר קילומטרים של נסיעה משולבת, לצורך הדוגמא, תוכלו לגמוע שלושים ושישה קילומטרים של נסיעה משולבת באותו סכום.

אז מה הבעיה?

ובכן, הבעיה הראשונה היא מיעוט תחנות למילוי גז: במקום אלפי תחנות דלק שנמצאות בכל נקודה בארץ – מדן ועד אילת, יש רק כתשעים תחנות תדלוק בגז, מרביתן של 'גזפרו'. זה אומר שאתם צריכים לפעמים לנסוע קילומטרים לא מועטים כדי לתדלק. זמן זה כסף, וגם עצבים. לא ברור האם העובדה שפחות מ-0.5% מהרכבים בישראל מונעים בגז גרמו למיעוט התחנות, או שמיעוט התחנות גרמו לפחות אנשים לבחור לעבור לתדלוק בגז, אבל זו המציאות.

בכל מקרה, אם בכל זאת בחרתם להרכיב את המערכת במכונית שלכם ונתקעתם בלי גז, תמיד תוכלו לעבור, באמצעות מתג, להנעת המכונית בבנזין (התדלוק בדלק לא מתבטל). לידיעתכם, בכל מקרה תצטרכו מידי פעם להעביר את ההנעה לבנזין, ולו לזמן קצר, כדי לשמן את המנוע. זאת, כיוון שהגפ"מ אינו שמנוני.

בעיה נוספת היא איסור כניסה לחניונים תת קרקעיים בגלל מיכל הגז הגדול. בעידוד המשרד להגנת הסביבה, בחניונים מסוימים בהם יש פתחי אוורור העונים על התקנות, תוכלו להיכנס עם המכונית שלכם המונעת בגז, אבל מי ערב לכם שבדיוק בחניון הכי קרוב למשרד שבו נקבעה לכם פגישה, ייתנו לכם להיכנס עם מערכת הגז?

אגב, במכונית עם מערכת גז מותר לעשן. מיכל הגז כה חזק, שהוא עמיד גם בפני תאונות: לטענת 'גזפרו' – "המערכת בעלת תקן יורו 5 ו-6, מהמחמירים ביותר בתקני זיהום אוויר ובטיחות גז והיא עברה את בדיקות הטכניון ומשרד התחבורה לפני אישורה. המערכת עברה מבחני ריסוק המדמים מצב של תאונה וקיבולת לחץ (שווה ערך ל-20 טון) ונמצאה בטוחה מאוד".

נקודה נוספת שצריכים לזכור: התקנת המערכת מקטינה בכ-20-40 אחוז את נפח תא המטען שלכם (תלוי בקוטרו), משום שמיכל הגז מותקן מאחור.

אז אם החלטתם בכל זאת להתקין מערכת גז, כי בכל זאת אכן מדובר בחסכון כספי משמעותי מאוד בצריכת דלק, קחו בחשבון שהתקנה כזו עלולה לגרום לבעיות במנוע, עד להשבתתו. זאת, משום שמערכת הגז מחייבת התחברות למחשב הרכב, קדיחה בסעפת היניקה, הלחמות ועוד.

בעלי מכוניות המונעות בגז טוענים כי הדבר גורם לעיתים לבלאי בשסתומי הפליטה ואף כאמור להרס המנוע. שימון השסתומים יכול לסייע בנושא. אגב, כדי לנסות ולמנוע בעיות – שבדרך כלל אינן מתרחשות – רכב מוסב לגז נדרש לבדיקות שגרתיות ולניקוי פילטרים בכל 15,000 ק"מ.

נתון חשוב נוסף: הביטוח אינו מתייקר בגלל השינוי. מלבד החיסכון הברור בכסף, שהוא שיקול משמעותי, יש גם מעלה בהנעה בגז, בכל הנוגע לאיכות הסביבה. מאידך, על-פי המשרד להגנת הסביבה, בדיקות העלו כי קיימת "פליטה נמוכה יותר של מזהמי אוויר וגזי חממה בדגמי רכב מיושנים". עם זאת, "הסבת מנועי בנזין חדישים (משנת ייצור 2005 ואילך) לפעולה בגפ"מ אינה תורמת משמעותית להפחתת הזיהום".

מעלה נוספת: "שמני הסיכה מאריכים ימים, תודות לכך שהגז אינו חודר לשמן המנוע. השמן אינו מאבד את תכונותיו ואיכותו, ולכן ניתן להחליפו בתדירות נמוכה עד פי חמישה מהמקובל". כמו כן, מבחינה מסוימת יש בהתקנת המערכת גם סיוע ל"הארכת חיי המנוע בשל כמות הפיח המזערית המצטברת במנוע ובמערכת הדלק; ושריפה מלאה ונקייה יותר בשל ערבוב טוב של הדלק עם האוויר בתא הבעירה".

מה למסקנה? וואו, קשה לומר. אם יש לכם מכונית שאינה חדשה במיוחד; אינכם נזקקים לעיתים קרובות לחנייה בחניונים תת קרקעיים, ויש לכם המון קילומטרז' בחודש – ייתכן שההמרה הזו שווה.

תגובה אחת ל: "המדינה לוקחת לכיסה כמחצית ממחיר הדלק, כדאי לעבור לגז?"

  1. יש עוד נקודה יש שטוענים שזה לא אחד על אחד
    דהיינו רכב שצורך 1 ל12 בנזין
    צורך יותר גז לכן קשה לחשב את זה מדויק
    נשמח לשמוע בעלי ניסיון באמת

כתיבת תגובה