המדינה מתעוררת? היועץ המשפטי לממשלה נגד פייסבוק

לבית המשפט הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד פייסבוק בשל פגיעה בפרטיות המשתמשים. פייסבוק טענה כי על התביעה להידחות על הסף ונתלתה בתנאי ההצטרפות לרשת החברתית שלה. מה אמר היועץ המשפטי לממשלה?

פיד פייסבוק. צילום : sitthiphong | שאטרסטוק

סוף-סוף אנו זוכים להיחשף לעמדת הממשלה, או נכון יותר, עמדת היועץ המשפטי לממשלה אודות מעמדן של חברות בינלאומיות בישראל. היועץ המשפטי לממשלה הגיש הבוקר (ד) לבית המשפט העליון את עמדתו בעניין בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברת פייסבוק במספר עילות שעניינן פגיעה בפרטיות המשתמשים ואי רישום אצל רשם מאגרי המידע.

פייסבוק דרשה לדחות את התביעה על הסף בטענה כי בהסכם ההצטרפות עליו חותמים המשתמשים באתר בבואם לפתוח חשבון, יש תנאי ברור לפיו כל סכסוך בין פייסבוק למשתמשיה יידון בבית המשפט בקליפורניה. עמדת היועמ"ש כפי שהוצגה לבית המשפט, היא כי התנאי המופיע בתנאי ההצטרפות הוא תנאי מקפח לאור תכלית חוק החוזים האחידים ומכלול נסיבות העניין.

במסמך שהוגש לבית המשפט נכתב כי הסוגיה הנידונה בתיק זה עלתה במספר תיקים בבתי המשפט הישראליים, כאשר חברות בין-לאומיות כמו למשל בוקינג ו-PayPal הפונות לקהל ישראלי מוסיפות לחוזי ההתקשרות הסטנדרטיים תניות שיפוט המרתיעות ומקשות על הצרכנים להגיש תביעות ולשמור על זכויותיהם. עמדת היועץ היא כי תניות שיפוט אלו הינן מקפחות ודינן להתבטל.

מסקנה זו ראויה לאור תכליתו של חוק החוזים האחידים: לגשר על פער בין שני הצדדים לחוזה, אשר ביניהם פערי כוחות משמעותיים. "בענייננו מתקיים פער משמעותי בין הצרכנים לחברות הבין-לאומיות. עלויות נוספות הכרוכות בתביעה במדינה זרה, המרחק הגיאוגרפי המשמעותי במדינה שבה על התביעה להתברר לעומת מדינתו של הצרכן, והקושי המובנה בהגשת תביעה לפי דין זר, כל אלה מוסיפים על פער כוחות משמעותי זה".

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

עוד אמר היועץ המשפטי לממשלה כי במקום בו הספק בוחר להגיע למקום מושבו של הלקוח, ומשקיע מאמצים בשיווק ובכריתת עסקאות על מנת להרחיב את היקף עסקיו ורווחיו, עליו לאפשר ללקוח לממש את זכויותיו בלא קושי ומאמצים מיוחדים במקום מושבו.

על ספק המביא את מרכולתו ללקוחות במדינה אחרת להיות ערוך גם להתמודד עם העובדה שבין מספר רב של עסקאות שעלו יפה ותרמו להרחבת היקף עסקיו, יהיה גם מיעוט של מקרים בהם עלול להתעורר סכסוך שיצריך התדיינות משפטית בארצו של הצרכן.

במילים אחרות, העובדה שפייסבוק שיש לה מיליוני משתמשים בישראל מפעילה ממשק בשפה העברית, פונה לקהל הישראלי ומסמכי ההצטרפות לרשת שלה מתורגמים לעברית, פועלים לרעתה. ומשכך, היועמ"ש אינו רואה סיבה לקבל את עמדתה של פייסבוק ולדחות את התביעה על הסף.

כתיבת תגובה