"הממשלה מעודדת 'מאכערים' ולכן המחירים לא יורדים"

יזם הנדל"ן יצחק שיינפלד בכנס לשכת עורכי הדין הדתיים והחרדים: הממשלה מעמידה חסמים בירוקראטיים בפני יזמי הנדל"ן בכוונה. על מנת שאלה יידרשו לסיוע של מאכערים שיחצצו בינם ובים המערכת וזה מה שמייקר את הנדל"ן

בפאנל על מצוקת הדיור החרדית. צילום: יח"צ

אחד הפאנלים המרתקים בכנס לשכת עורכי הדין הדתיים-חרדים שנערך בסוף השבוע האחרון במלון 'כינר' נשא את הכותרת "חידושים בדיני מקרקעין". את הפאנל הנחה עוה"ד סיני גלבוע והשתתפו בו יזם הנדל"ן עוה"ד יצחק שיינפלד ועוה"ד אבישי מלכא.

גלבוע סקר את תחום הנדל"ן בישראל, והעביר את שרביט הדיבור לשיינפלד תוך שהוא מציין שיתרונו של שיינפלד נעוץ בהיכרותו עם תחום הנדל"ן גם מהזווית הפרקטית ולא רק מהזווית התיאורטית.

"כמי שבונה כבר עשרות שנים בבני ברק, ומכיר את התחום מכל צדדיו נשמח לשמוע ממך, עו"ד שיינפלד, מה הן הסיבות המרכזיות לכך שמדינת ישראל לא מצליחה להוריד את מחירי הנדל"ן?", שאל גלבוע את שיינפלד, שתשובתו תדהים אתכם. לצד סקירה קצרה של תחום הנדל"ן, הגיע שיינפלד מהר מאוד לסיבה המרכזית שגורמת – לדעתו – למחירי הנדל"ן להמשיך ולטפס.

"מחירי הנדל"ן לא ירדו כל זמן שמדינת ישראל לא תסיר את החסמים הבירוקראטיים אותם היא מעמידה בפני יזמי נדל"ן. וזה לא קורה במקרה, מדינת ישראל גורמת לאותם חסמים בכוונה תחילה, בכדי שכדי לפתור אותם נזדקק אנחנו – יזמי הנדל"ן – להפעיל "מאכערים" שיהוו חיץ בינינו ובין המערכת, ורק באמצעותם נצליח לשחרר את אותם חסמים. הבירוקרטיה והחסמים הללו הם הם שמעכבים את תהליכי הבניה חודשים רבים והם אלו שמייקרים את מחירי הנדל"ן בישראל".

עו"ד שיינפלד הביא דוגמאות רבות ממדינות אירופאיות בהן הוא מכיר מקרוב את שוק הנדל"ן. באמצעות הדוגמאות ביקש להמחיש כיצד ניתן לזרז הליכים ולהקל מעל יזמי הנדל"ן את הבירוקרטיה. "באותן מדינות ניתן לראות בחוש עד כמה שחרור החסמים הללו מקל על יזמי הנדל"ן ומאפשר להם לבנות מהר יותר וזול הרבה יותר מה שמוריד את העלויות מול הצרכן הסופי".

משתתפי הפאנל עמדו נדהמים נוכח הנתונים המדהימים שהוצגו בפאנל והציפו עוד פעם את הסיבות והקשיים להורדת גרף מחירי הנדל"ן בישראל.

פאנל נוסף ומעניין לא פחות היה זה שנשא את הכותרת "מצוקת הדיור החרדי מזווית מוניציפאלית". בו השתתפו ראשי הערים החרדיות: ראש העיר בני-ברק חנוך זייברט, ראש העיר אלעד ישראל פרוש, ומ"מ ראש העיר ירושלים יצחק פינדרוס. בפאנל המרתק הציגו ראשי הערים החרדיות את הקשיים עימם הם מתמודדים, הן בבנייתן של עוד דירות בערים החרדיות, והן באיזון תקציבי של הקיים. מכיוון שהתכנון הבסיסי לערים החרדיות נעשה בצורה רשלנית, מה שלא מאפשר להם ליצור בערים החרדיות מקורות הכנסה משטחי מסחר ותעסוקה.

גם בניית ערים חדשות ושכונות חדשות ייעודיות לציבור החרדי בתוך הערים הקיימות נדונה בפאנל וגם כאן נשמעו מהדוברים דברי ביקורת להתייחסות הממשלה לצרכים העצומים של הציבור החרדי בישראל בתחום הבניה.

תגובה אחת ל: ""הממשלה מעודדת 'מאכערים' ולכן המחירים לא יורדים""

  1. בוקר טוב…
    בירוקרטיה ושחיתות זה סיכום הממשל הישראלי

כתיבת תגובה