הן כאן! שש חברות זרות על מיליוני מ"ר של בנייה למגורים

ועדה מיוחדת של משרדי האוצר והשיכון פרסמה היום את רשימת שש חברות הבנייה הזרות שנבחרו מתוך חמישים חברות לשמש כחברות מבצעות בענף הבנייה למגורים בישראל. מה יעולל הדבר למחירי הדירות?

פועלים סיניים בישראל | צילום אילוסטרציה: משה שי, פלאש 90

מתוך חמישים חברות זרות שנענו לקריאת המדינה וביקשו להיכלל במאגר החברות הזרות בענף הבנייה, שש חברות נבחרו על ידי ועדה משותפת למשרד האוצר והשיכון. ששת החברות תוכלנה לבנות בישראל בנייה למגורים כאשר הן לוקחות על עצמן את כל האחריות ההנדסית והביצועית. מאידך, לא תוכלנה החברות ליזום פרויקטים למגורים בישראל ללא שותפות עם חברה ישראלית.

להלן דרישות הסף שהציבה המדינה לחברות הזרות, חמש מתוכן מסין ואחת פורטוגלית. כל אחת מהחברות תידרש לבנות כבר במהלך השנה הראשונה לפעילותה בישראל, לא פחות ממאה אלף מ"ר למגורים. בשנים שלאחר מכן לא תפחת כמות הבנייה של כל אחת מהחברות, מ-150 אלף מ"ר למגורים. הזכות להופיע במאגר החברות הזרות הוגבלה לחמש שנים בלבד. אם כי, בשל העובדה שמדובר בענף עתיר בירוקרטיה, השאירה המדינה את הפתח להאריך את המועד בשלוש שנים נוספות.

בנוסף, כל אחת מהחברות שנבחרו מגלגלת מחזור שנתי של 300 מיליון שקל לפחות! בנוסף, כל אחת מאותן חברות הוכיחה כי צברה ניסיון של בניית לפחות חמש-עשרה פרויקטים למגורים בהיקף של לא פחות מ-3,000 לפרויקט, וכי ביצעה לפחות פרויקט מגורים אחד במדינה זרה שאינה מדינתה.

השאלה המרכזית היא עד כמה תתרום נוכחותן של חברות אלו להורדת מחירים בענף הדיור. בנקודה זו חלוקים המומחים. חלקם סבורים כי העובדה שמדובר בחברות מבצעות בלבד שאינן יכולות ליזום דבר ללא שותף ישראלי, תשאיר את המצב כפי שהוא.

ואילו אחרים סבורים כי מהר מאוד תימצאנה חברות בנייה שתעדפנה את שירותי החברות הזרות ואף תשמחנה לשתף עמן פעולה בייזום פרויקטים שייבנו מהר יותר וזול יותר. כך או כך, לנוכח העובדה שמדובר בחברות גדולות במונחי שוק הדיור הישראלי, אין ספק שתהיה להן השפעה כלשהי על המתרחש בענף.

מעניינת במיוחד הודעתו של שר האוצר, חה"כ משה כחלון (כולנו) עם פרסום רשימת החברות הזוכות. כחלון אמר כי : "הדרך הנכונה להגדיל את מלאי הדירות בישראל הוא על ידי חיזוק שרשרת האספקה: החל מגיוון חומרי גלם, ועד הכנסת חברות בניה חדשות שיאיצו את הבניה בישראל. כוח אדם מיומן ואיכותי הוא אמצעי קריטי להגדלת ההיצע שיסייע לצמצם את הפערים בביקוש". זו כבר תקופה שכחלון אינו חוזר על טעותו מהעבר ואינו מדבר על הורדת מחירים אלא על הגדלת ההיצע. מעניין למה.

מאידך, שר השיכון, עמיתו למפלגה, חה"כ יואב גלנט, לא היסס לומר כי "החברות הזרות, המיומנות בשיטות בניה ייחודיות, שלא תמיד קיימות בניסיון הישראלי, יביאו גם טכנולוגיות וכוח אדם מומחה בתחומו, כדי לקצר את משך הבניה ולהוזיל עלויות". אשרי המאמין.

כתיבת תגובה