הניצחון של מקלב: מכונות המזל של מפעל הפיס ייעלמו מהנוף

מסקנות הוועדה לייעול שוק ההימורים הוגשו לשר האוצר משה כחלון: תיאסר הפעלת מכונות מזל ומרוצי סוסים, עמלות המכירה יופחתו ויוגבלו עלויות התפעול של מפעל הפיס. נשקלת האפשרות להגדיל את שיעור המס על זכיות בפיס

כיתוב: שר האוצר מקבל את דוח מסקנות הוועדה. צילום: דוברות האוצר

שר האוצר, חה"כ משה כחלון (כולנו) קיבל היום (ד) את דו"ח מסקנות הוועדה לייעול שוק ההימורים החוקיים. עבודתה של הוועדה נסמכה, בין היתר, על דו"ח מקיף שגיבש צוות בין-משרדי רחב שהוקם בהתאם להחלטת ממשלה. צוות זה בחן היבטים מבניים, מקצועיים ומשפטיים בסוגיות שונות הנוגעות להסדרה של הימורים חוקיים בישראל, בדגש על מניעת השפעות שליליות של ההימורים.

בין חברי הצוות נמנו נציגים של משרדי ממשלה וגופים ממשלתיים שונים: משרד האוצר, משרד התרבות והספורט, משרד הרווחה, , המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל, הרשות לאיסור הלבנת הון במשרד המשפטים, נציג המועצה הלאומית לכלכלה ונציגת היועץ המשפטי לממשלה שעמדה בראשו.

המסקנות המרכזיות של הוועדה כוללות: המלצות בדבר הגבלת גודלו של שוק ההימורים, איסור הפעלת משחקים בעלי אופי ממכר, הפחתת עלויות התפעול של מפעל הפיס ומועצה להסדר ההימורים בספורט, העלאת שיעורי המס על זכיות מהימורים והגבלות הנוגעות למלחמה בהון השחור. כאמור לעיל, כלל המסקנות גובשו בכפוף לדו"ח שגיבש הצוות הבין-משרדי שפעל בראשות עדנה הראל.

באופן מעשי, תיאסר הפעלת מכונות מזל והימורי סוסים שיש להם פונטציאל גבוה לגרום התמכרות. ויוגבל היקף שוק ההימורים החוקיים עד לגידול של שלושה אחוזים בשנה. (בחמש השנים האחרונות גדל שוק ההימורים החוקיים בלמעלה מעשרה אחוזים בשנה).

עוד המליצה הוועדה כי יופחתו עלויות התפעול של מפעל הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט, כך שהנתח הכספי המועבר מידי שנה למדינה – יגדל. בפרט, מוצע לקבוע כי הוצאות הפרסום ועמלות המכירה יופחתו.

שר האוצר אמר עם קבלת הדוח כי "מכונות המזל הן אחת מהרעות החולות של מדינת ישראל. הן המכונות הכי משומנות לקחת כסף מהשכבות החלשות לקופת המדינה. הכסף הזה הוא כסף מזוהם ואנחנו לא רוצים אותו. זה לא מקרי שב-28 לחודש, ימי קבלת הקצבאות המחזורים של מפעל הפיס עולות בצורה דרמטית.

"זה גם לא מקרי שהמכונות האלה ממוקמות באזורי מגורים של השכבות החלשות. ההחלטה שלנו היא להסיר את מכונות המזל ואת מירוצי הסוסים. החל מהשנה הבאה לא יהיו יותר מכונות מזל ומרוצי סוסים במדינת ישראל. מי שרוצה להרוויח כסף שילך ללמוד ולהתפתח. כסף מרוויחים מעבודה ולא מהימורים. לכל מי שמשלה את עצמו -כל זמן שאני שר האוצר לא יהיה קזינו במדינת ישראל".

שרת המשפטים, חה"כ איילת שקד (הבית היהודי), אמרה כי "העיסוק בהימורים הוא מכירת אשליה לחיים טובים יותר. אותה אשליה פועלת לא אחת נגד אותם מהמרים. נוכח זאת, אבחן יחד עם היועץ המשפטי לממשלה את אסדרת הדו"ח המוגש בחקיקה".

המלצות הוועדה מהוות למעשה ניצחון לחבר הכנסת אורי מקלב מיהדות התורה שהכריז מלחמת חורמה על מכונות המזל המעודדות התמכרות להימורים, והגדיר את הרווח המופק מהן כ"כסף שאין בו ברכה".

 

כתיבת תגובה