הנעלם הגדול: בבורסה נערכים לדרמה בעת סגירת המסחר

שעת הנעילה המוקדמת בבורסה של תל-אביב הוקדמה היום בשל העובדה שתעודות הסל המבוססות על מדדי MSCI מתכוונות למכור או להמיר את מניות טבע שברשותן ולהחזיק במנייה כפי שהיא נסחרת בארצות הברית

מפעל של טבע. אילוסטרציה. צילום: יונתן זינדל | פלאש 90

מניית טבע שסובלת בתקופה האחרונה מירידות שערים חוזרות ונשנות, נסחרת גם בישראל וגם בארצות הברית. בישראל, שהבורסה שלה סובלת ממחזורי מסחר נמוכים, עומד מחזור המסחר של מניות טבע על מאה מיליון שקל ליום בממוצע. בארצות הברית לעומת זאת, עומד המחזור היומי הממוצע על כמיליון שקל ביום (בערכים דולריים כמובן).

חברת הדירוג הבינלאומית MSCI אינה מכלילה מניות בעלות מסחר כה נמוך ברשימת המניות שהיא מדרגת. מה שהביא לכך שתעודות סל שמתבססות על דירוג החברה, אמורות לבצע היום (ב), היום האחרון של החודש, מהלך במסגרתו ימירו את מניות טבע שנסחרות בישראל, במניות טבע הרשומות כ-ADR בארצות הברית. למעשה אלו הן מניותיה של טבע כפי שהן נסחרות בבורסת ניו-יורק. (ADR הוא למעשה נייר ערך שמייצג מנייה או חלק ממנה).

המשמעות עלולה להשפיע בצורה משמעותית על ערכה של המנייה "הישראלית" משום שמדובר בכמות מניות שעומדת על כארבעה אחוזים מסך מניות טבע שהשווי הכולל שלהן נכון לאתמול עמד על יותר מ-400 מיליון דולר.

הצעד הזה אמור להיעשות בעת סגירת המסחר היום ועדיין קשה להעריך את השפעתו כל מדדי הבורסה כמו מדד ת"א-25 ועל שער הדולר שכן בשקלים מדובר על יותר מ-1.6 מיליארד. בבורסה כבר נערכו לאירוע וייתכן כי יאריכו את זמן הנעילה מרבע שעה לחצי שעה.

השאלה המרכזית היא מה יעלה בגורל המנייה שהייתה במשך עשרות שנים חלק בלתי נפרד מתיקי השקעה רבים בארץ ובעולם. הירידות בשערי המנייה בחודשים האחרונים יחד עם הצעד הנוכחי, עשויים דווקא להשפיע על שערה כלפי מעלה.

כתיבת תגובה