העברת מידע אישי בעת מכירת עסק תיעשה רק בהסכמת הלקוח

עוד רגולציה מיותרת שתעמיס עלויות על הצרכנים. בניגוד למצב כיום בו מאגר הלקוחות עובר ללא כל התניה אל רוכש העסק, מעתה יידרש הרוכש לקבל את אישור הלקוחות להעברת מידע אישי אודותיהם

אילוסטרציה. צילום: MEgo-studio | שאטרסטוק

טיוטת הנחיה חדשה של הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו"ט), המתפרסמת היום להערות הציבור, מבהירה את חובותיהם של חברות או עסקים המנהלים מידע אישי במקרים של מכירה או מיזוג.

רמו"ט מבהירה כי על חברות ועסקים שאוספים מידע אישי עומדת החובה לציית לחוק הגנת הפרטיות. במקרים של מכירת חברה או עסק ושינוי הבעלות בהם, יש לבדוק האם מותר להעביר את המידע על הלקוחות ובאילו תנאים, ליידע את הלקוחות על השינוי הצפוי ולעתים לקבל את הסכמתם להעברת המידע.

טיוטת ההנחיה מבקשת להבהיר שבניגוד לפרקטיקה הקיימת, "נדרשת הסכמה של הלקוחות במקרים בהם זהות החברה או העסק היוותה שיקול משמעותי בהסכמתם למסור לו מידע, ומאפייני קונה החברה או העסק החדשים שונים משמעותית באופן החורג מציפיותיו הסבירות של הלקוח ועלול לפגוע בזכויותיו", לשון הטיוטה.

נציין כי הניסוח המשפטי כוללני מידי ואינו ברור דיו. טוב תעשה רמו"ט אם תבהיר בדיוק באיזה מקרים ישנה "חריגה מציפיותיו הסבירות של הלקוח" ותצמצם למינימום את התערבותה בשוק החופשי. עוד עולה מהטיוטה כי במקרים בהם נמכרת פעילות עסקית המבוססת על מידע אישי של לקוחות, אם מטרת השימוש בו אינה משתנה – נדרש בעל המאגר ליידע את הלקוחות על השינוי בבעלות בלבד והוא אינו חייב את אישורם.

מאידך, הודעה זו תאפשר ללקוחות להחליט אם להישאר במאגר המידע של הבעלים החדש או לממש את זכותם להימחק ממנו. במקרים בהם מתרחבת או משתנה המטרה המקורית של השימוש במידע האישי כתוצאה משינוי הבעלות, על החברה או העסק הקונה לבקש את הסכמתם של הלקוחות לשימוש בו למטרה החדשה.

הסכמה של הלקוחות תידרש לדוגמא במקרים בהם מוכר המידע הוא רופא, עורך דין, רואה חשבון או סוכן ביטוח, עמו היו ללקוחות יחסי אמון מיוחדים או במקרה בו החברה הישראלית נמכרת לגורם ממדינה אחרת ועוד. ראש רמו"ט, עורך הדין אלון בכר, מסביר: "על כולנו לזכור שמידע אישי שייך תמיד לאדם עצמו. גם כשחברה או עסק מנהלים מידע אישי על לקוחות המידע לא הופך להיות שייך להם. טיוטת ההנחיה שאנו מפרסמים להערות הציבור באה להבהיר לחברות שהמידע שהן מנהלות על אנשים שייך לציבור. מכירה או מיזוג של חברות או עסקים לא מאפשרת העברה חופשית של מידע אישי, לפי שיקול דעתן. יש ליידע את הציבור ולדרוש את הסכמתו לכך".

כתיבת תגובה