הצ'יינג'ים: "הבנקים עושים הכל על מנת לפגוע בנו"

איגוד נותני שירותים פיננסיים מוסדרים פנה לשר האוצר ולמפקחת על הבנקים: "ההתעמרות של המערכת הבנקאית גורמת לפגיעה ממשית דווקא באוכלוסיות חלשות ובעסקים מודרי אשראי – הבנקים מתנכלים אישית לפעילים בתחום"

צ'יינג'. אילוסטרציה. צילום: אנה קפלן | פלאש 90

איגוד נותני שירותים פיננסיים מוסדרים המאגד את הפעילים בתחום המימון החוץ בנקאי ובכלל זה המרות מט"ח, הלוואות ונכיונות צ'קים, (מה שמכונה בפי הציבור 'צ'יינג'ים'), פנה במכתב דחוף לשר האוצר משה כחלון, לממונה על שוק ההון, דורית סלינגר ולמפקחת על הבנקים, ד"ר חדווה בר, על מנת שיפסיקו את ההתעמרות של המערכת הבנקאית בהם, לטענתם. באיגוד טוענים כי התנהלות הבנקים נעשית בכסות של מניעת הלבנת הון. אולם, "ברי לכולי עלמא שמדובר בניסיון נואל ושקרי לתלות את ההתעמרות בדרישות הרגולציה".

"לצערנו, למרות שנושא נותני השירותים הפיננסיים הוסדר זה מכבר וכל הפועלים בתחום הגישו את הדרוש על מנת לקבל רישיון, נראה כי המערכת הבנקאית עושה ככל שביכולתה על מנת לפגוע בפעילות נותני השירותים הפיננסיים המוסדרים. מעבר לפגיעה בפעילות העסקית של גופי המימון, הרי שהתעמרות זו של המערכת הבנקאית גורמת לפגיעה ממשית דווקא באותן אוכלוסיות חלשות ובאותם עסקים מודרי אשראי מהם היא מנעה מלכתחילה את המימון לו הם זקוקים", אומרים באיגוד.

 רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

בפניה מפרטים חברי האיגוד שורה ארוכה של התנהגויות חריגות של הבנקים השונים, הכוללת פגיעה הן בנותני השירותים הפיננסיים כעסק, הן בפעילים בתחום באופן אישי והן בציבור הנזקק לשירותי חברי האיגוד:

קושי רב בפתיחת חשבון בנק: בקשה לפתיחת חשבון נתקלת כמעט באופן תמידי בסירוב אוטומטי עם טענות שונות ומגוונות, תהליך פתיחת החשבון חדש בכל הבנקים הוא תהליך ממושך, הכולל ריבוי מכתבים, פניות לנציבי תלונות ציבור של הבנקים, לפיקוח על הבנקים ולבתי משפט. תהליך זה, עבור חברה ללא שום היסטוריה או רקע שליליים עלול לקחת במקרה הטוב חצי שנה. בפועל מאות גופים בענף התייאשו ופועלים ללא חשבון בנק.

איסור גורף למתן אשראי: בסביבה הנוכחית האפשרויות לקבלת אשראי הן לפעילות השוטפת של העסק והן לצורך מתן אשראי ללקוחות חסומה לגמרי.

איסור לבצע העברות כספים בין נותני שירותים שונים או איסור לבצע הפקדות צד ג': מגבלות שונות ומשונות על פעילות שוטפת. מגבלות פעילות לשעות מסוימות בלבד. מגבלות מגוונות על עשיית פעולות בערוצים מקוונים ובכלל זה מניעת הפקדת כסף מזומן בכספומטים, חסימת פעולות באינטרנט וכדומה.

בנוסף, לטענת האיגוד, נראה כי הבנקים מתנכלים אישית גם לפעילים בתחום, גם כשמדובר בהתנהלותם האישית ובחשבונם הפרטי: לא מנפיקים עבורם כרטיסי אשראי, מונעים מהם קבלת משכנתה, לא נותנים הלוואות ואשראי גם לאלו הפועלים תחת חברה ומגבלות רבות נוספות. דבר זה נכון גם לגבי לקוחות אותם נותני שירותים פיננסיים.

באיגוד טוענים כי לאור העובדה שהמגבלות כאמור משתנות בין בנק לבנק, נראה כי מדובר במאמץ משמעותי של המערכת הבנקאית לדחוק את הלקוחות הנ"ל החוצה. זאת למרות שמדובר בלקוחות המשלמים עמלות בהיקפים של עשרות אלפי שקלים בחודש.

כתיבת תגובה