הצ'יינג'ים מתאגדים ומבקשים לשנות את הדימוי הציבורי שלהם

לקראת כניסתו של חוק נותני שירותי מטבע בעוד כחודש וחצי, מבקשים בעלי הצ'יינג'ים להתאגד על מנת להיאבק בדימוי הציבורי שלהם ו"בגורמים אינטרסנטיים" שמבקשים לפגוע בהם. האם הכוונה לבנקים המסחריים

צ'יינג. אילוסטרציה: נתי שוחט | פלאש 90

ענף הצ'יינג'ים עובר באחרונה מהפכה אמיתית הכוללת חקיקה בכנסת ומינוי רגולטור חדש. החל מהראשון ביוני כל מי שעוסק במתן הלוואות חוץ בנקאיות או פעילות פיננסית אחרת הכוללת שירותי המרת מטבע וניכיון צ'קים יחויב לקבל רישיון ממשרד האוצר לפעילותו.

בעקבות החקיקה החדשה החליטו בעלי צ'יינג'ים רבים להתאגד ולהקים את 'איגוד נותני שירותים פיננסיים מוסדרים'. בראש האיגוד עומד אלון בן יאיר ועל פי נתוני האיגוד מהווה ענף הצ'יינג'ים אחד ממקורות המימון לעשרות ומאות אלפי בתי עסק ומודרי אשראי בישראל.

מדובר בענף שכולל כ-1,800 נותני שירותי מטבע רשומים (רובם עסקים משפחתיים), המעסיק ישירות כ-5,000 עובדים ומעניק מדי שנה אשראי בהיקף כולל של כ-83 מיליארד שקל, בעיקר למשקי בית ולעסקים קטנים ובינוניים האחראיים על מרבית הצמיחה במשק ועל יצירת מרבית מקומות העבודה.

לדברי בן יאיר, היו מי שדאגו במשך שנים רבות לוודא שלתחום המימון החוץ בנקאי תהיה תדמית שלילית של "שוק אפור" למרות שמדובר בענף המאפשר צמיחה, תעסוקה, תחרות והוזלת יוקר המחיה.

לדבריו, "מדובר בענף המאפשר אלטרנטיבה למימון הבנקאי ותרומתו הכרחית ומוכחת. נראה כי מי שלא ניהל עסק מימיו לא מודע לקשיי המימון בהם נתקלים מאות אלפי בעלי עסקים קטנים, קשיים שללא מתן פתרון מתאים משמעותם להיות או לחדול. להמשיך ולהתפרנס בכבוד או לפטר עובדים ולהוסיף משפחות רבות למעגל האבטלה".

מצד שני, בין יאיר לא מתכחש לבעיות שקיימות בענף ואומר כי "הענף סובל משורה של בעיות ובראשן בעיות תדמית, בעיות מול המערכת הבנקאית ומול הרגולציה. נראה כי במשך שנים ארוכות מדי הזירה הציבורית והרגולטורית הייתה מופקרת מצידנו ואפשרנו לגורמים אינטרסנטיים לפגוע בנו ובתרומתנו לכלכלה".

הקמת האיגוד נועדה בין היתר לשנות את הדימוי של הענף. מייסדיו מצפים כי "לאיגוד שורה של מטרות ויעדים ובראשן ייצוג הענף בהליכי חקיקה שישפיעו על עתידו, פעילות מול הרגולטורים השונים ובכללם הרגולטור החדש על התחום והסדרת מערכת היחסים ושיתופי הפעולה עם המערכת הבנקאית וכן מתן כלים מקצועיים לעוסקים בתחום".

כתיבת תגובה