הקבלנים וכחלון ממשיכים להתכתש – יש רק 1000 דירות בהמתנה

שר האוצר חשף בישיבת ועדת הכספים כי "יש כיום כ-50 אלף דירות לא מכורות שיושבות על המדף הקבלנים: מדובר בסה"כ על כ- 1,000 דירות

בן שמעון וכחלון בימים טובים יותר. צילום: כפיר סיוון.

 

הקבלנים נגד כחלון בפעם המי יודע כמה: "שר האוצר מטעה את הציבור, מדובר רק בהמשך הלוחמה הפסיכולוגית של משרד האוצר נגד שוק הנדל"ן הישראלי, על רקע הפסקת הפרסומים הרשמיים של הלמ"ס לנתונים האמיתיים של שוק הדיור בישראל". כך אמר מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, עו"ד אליאב בן שמעון בתגובה לדברי שר האוצר אתמול בישיבת ועדת הכספים בכנסת.

שר האוצר חשף בישיבת ועדת הכספים אתמול כי הערכה של משרדו, לפיה, בשוק הנדל"ן "יש כיום כ-50 אלף דירות לא מכורות שיושבות על המדף, בנויות…. ". אולם בן שמעון טוען בתוקף כי מדובר בנתון שמזה כשנה וחצי מוסתר על ידי המדינה, ולא בכדי. בהתאם לפרסום למ"ס האחרון בעניין מלפני כשנה וחצי, מדובר בסה"כ על כ- 1,000 דירות ולהערכת כלכלני התאחדות בוני הארץ, מספר דירות זה לא השתנה בסדרי הגודל, ובטח לא במספרים אליהם מכוון שר האוצר. "אם כוונת השר היא לדירות שבנייתן החלה והן טרם נמכרו, ולא דירות גמורות, הרי שנתון זה עומד על כ- 35,000 דירות שנמצאות בהליכי ביצוע בשלבים שונים, כפי שהיה לאורך השנים האחרונות. המשמעות של הפצת הצהרות ונתונים לא מדויקים היא שלמרות הביקוש הגדל מצד הציבור, הקונים הפוטנציאלים נמנעים בשלב זה, מלבצע עסקאות מה שיהיה בעוכריהם בהמשך שעה שיבינו שאין פתרון אחר באופק" הסביר.

לדברי מנכ"ל התאחדות בוני הארץ שר האוצר נבחר על הטיקט של מציאת פתרונות דיור לאלה שאין להם פתרון כזה, ולא בשביל להקפיא את שוק הדיור. הטענה שלו, שלאורך זמן הקפאת השוק תביא לירידת מחירים, מבוססת על עצימת עיניים שלו ושל הצוות שלו, שמתנהג כאילו אין כאן בכל שנה תוספת ענק למספר דורשי הדירות. אי אפשר להתעלם באמת לאורך זמן מהעובדה שעשרות אלפי משפחות יושבות ומחכות לירידת מחירים משמעותית, וכמו שקרה פה שוב ושוב בעשור האחרון, ברגע מסוים, הם יחזרו לשוק ולחצי הביקוש הכבוש שהם יצרו יביאו לזינוק מחירים – הפוך ממה שביקש השר להשיג. יתרה מכך, הנזק שבהקפאת שוק הבניה הוא פגיעה כלכלית קשה במשק ובתעשיות הנלוות שחוות פגיעה קשה ומיתון עמוק מצעדי משרד האוצר. זהו ענף כלכלי מהמרכזיים במשק והתנהלות הממשלה בשנה האחרונה מסכנת מקומות עבודה של כ- 270 אלף ישראלים המועסקים בו. שר אוצר לא אמור להתגאות בנתון כזה.

בן שמעון קרא לשר האוצר לפעול מידית בשיתוף עם נציגי ההתאחדות ולהגיע לתיקונים דרמטיים בהליכי שיווק הקרקע ועידוד בנייה לכלל פלחי השוק השונים. הוא סיכם: "שר אוצר מוכרח לדווח דיווח מלא לציבור על הסכנה של המשך קיפאון השוק ולעודד את מי שצריך דירה, לרכוש אותה מייד".   

תגובה אחת ל: "הקבלנים וכחלון ממשיכים להתכתש – יש רק 1000 דירות בהמתנה"

  1. שניהם עובדים עלינו בעיניים. הקבלנים חמדניים וכוחניים. שר האוצר שחלש ולא יכול להתמודד מולם , אבל חפץ להיבחר מחדש עושה את עצמו "גיבור" ונטפל למי שהכי קל להטפל אליו, והם האזרחים הקטנים שחסכו לדיור , ועושה רוח על כל הצעירים כאילו הוא גיבור כדי שיבחרו בו. לא מתמודד עם הצורך לשחרר יותר קרקעות ועם רמ"י, ולא עם חברות הגז, ולא עם הקבלנים. העיקר נטפל לאזרחים. איזה גיבור. כל הצעירים התמימים יצביעו לו. אבל הבלוף הזה בסוף יתפוצץ לו בבושת פנים.

כתיבת תגובה