הקבלנים תוקפים: קיפאון בשוק הוא מצב כלכלי רע מאוד

בהופעתו בכנס איגוד המהנדסים הזהיר נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק את השרים כחלון וגלנט: "הפניה הבאה אליה תפנו את שוק הדיור תקבע את עתידכם בקלפי

נשיא התאחדות בוני הארץ רוני בריק

נשיא התאחדות בוני הארץ התייחס בכנס איגוד המהנדסים לנתונים האחרונים על קיפאון בשוק הנדל"ן ושפל במספר הדירות שנמכרו מתחילת 2017: "ענף הבנייה נמצא כיום בצומת דרכים,"סטייה חדה מידי של הענף עלולה לגרום לכולנו לפנות אל דרך שלא מובילה לשום מקום. כפי שקורה בישראל כבר עשרות שנים, התלות של כולנו במדינה והחלטותיה היא תלות מלאה. ירצה הרגולטור להיטיב עם הענף והציבור, יעשה כן. אם ירצה לפגוע בנו, הוא יפגע גם יפגע".

בריק הרחיב ואמר, "הדבר ניכר עוד יותר בממשלה הנוכחית, שהיא ממשלה שונה ממש שראינו בשנים קודמות, בכל הנוגע לבנייה בתחום הדיור – עם כוח אדיר שניתן למפלגה אחת. אנחנו, בהתאחדות בוני הארץ, סבורים שהמצב הזה הוא המצב הנכון, כי הוא מונע פילוג ומכשלות שנוצרים בעת שכמה גופים פוליטיים אחראיים על הענף. אבל עם הכוח והיכולת, צריכים לבוא גם אחריות וזהירות. החודשים האחרונים מצביעים על נסיגה משמעותית ברמת הקשב של מקבלי ההחלטות בממשלה לשטח. ההתנהלות הנוכחית מצביעה על רצון עז לבחור בפנייה הלא נכונה בצומת שבה נמצא הענף שלנו. הפנייה אל הקפאת השוק לטווח ארוך. לא צריך להיות כלכלן גדול כדי להבין היטב את הפשט: קיפאון בתחום הבנייה שווה לעצירת הצמיחה במשק. קיפאון הוא מצב כלכלי רע מאוד – תמיד! והוא מצב רע במיוחד במדינה עם שיעור צמיחה טבעית של שני אחוזים בשנה – צמיחה שאין לה אח ורע במערב".

בריק הדגיש: "אנחנו, בוני הארץ תמכנו, ונמשיך לתמוך בממשלה ובמאמץ שלה למצוא פתרון לחסרי הדיור בישראל. לכולם. אבל אמרנו את זה בתחילת הדרך, חובת מקבלי ההחלטות בממשלה להפסיק את הקיפאון בענף הבנייה והתשתיות. ראינו מה קרה לשוק הדיור לאחר הקיפאון בתקופת אורי אריאל ובתקופת לפיד".

בהתייחסות לענף התשתיות והבניה החוזית אמר בריק, "הממשלה ‏‏והרשויות המקומיות עושים הכל כדי לחנוק את כלל הפעילים בענף. ‏בדרך הם ‏מחסלים עוד ועוד קבלנים מבצעים שבונים תשתיות ובנייה חוזית‏, מתעמרים בהם, משלמים להם מתי שמתחשק. דורשים מהם להציע הצעות 'התאבדות' במכרזים, שוכחים התחייבויות חוזיות שהתחייבו להם ומונעים מהם להעסיק עובדים זרים למרות מחסור בלתי נסבל באנשי מקצוע. ‏נראה ששוב שכחו בממשלה ובעיריות שאי אפשר למצוא פתרון למשבר דיור בלי בית ספר, ‏בלי ביוב, ‏בלי כביש ומחלף כשבונים דירות ושכונות חדשות".

על השר גלנט אמר בריק: "אנחנו מברכים על המידה במגרש שלו. על העשייה שלו בתחום שבאחריותו". על שר האוצר אמר בריק: "אם הצורה היא קולות אתה לא בכיוון – העם רואה את הקולות. שמענו התקפות חסרות תקדים של השר עלינו, העם לא טיפש – ראינו את זה במוצאי שבת. אין במילים שלו שום כלום. מי שסיפסר בקרקע שנים היא הממשלה, שמעתי אותך אומר שאנחנו הקבלנים מנהלים מצעים. יש פה מיליון וחצי איש שיצביעו ברגליים וכל עוד תמשיכו לאחוז בקרקע המחירים לא ירדו".

בסיכום דבריו בנושא פנה בריק מעל הבמה לשר האוצר ושר השיכון ואמר: "המטרה שלכם צריכה להיות טיפול נכון והדרגתי בתחלואות הענף שלנו, כדי לסייע למי שזקוק לסיוע במציאת פתרון דיור. המטרה לא יכולה להיות קיפאון בבנייה ובמכירת דירות שחונק זוגות צעירים, שמרחיק אותם מקורת גג ושבדרך גם פוגע אנושות בשוכרי הדירות. שחררו קרקע לשוק החופשי, במהירות ובכל הארץ, טפלו במבנה וצורת העבודה המקולקלת של הממשלה מול קבלני התשתיות והבנייה הציבורית. קצרו הליכי תכנון ורישוי. אנחנו יודעים שאתם רוצים לעשות טוב ואנחנו יודעים שאתם יכולים. הפניה הבאה תקבע את עתידכם בקלפי וחשוב יותר – שהפניה הבאה שלכם בשוק הדיור תקבע את עתידם של מאות אלפי אזרחים, אשר להם אתם צריכים לדאוג".

בריק התייחס גם לריבוי תאונות העבודה בענף הבנייה: זהלא גזירה משמיים. מתכננים, מפקחים, יזמים, קבלנים ועובדים מחויבים לפעול יחד כדי למצוא פתרונות ישימים למכת התאונות הזוי, אנחנו בוני הארץ לא מוכנים לתת גב למי שלא לוקח אחריות על מעשיו. אנחנו משקיעים מיליוני שקלים בהכשרה והדרכה של כל הדרגים בחברות שלנו כדי להפחית את חוסר ההבנה ולהעלות את המודעות לסכנות. אבל זה לא מספיק. אנחנו צריכים את ההתגייסות שלכם ושל המדינה. רק מחויבות מלאה של כל הגורמים המתכננים, המבצעים והמפקחים תביא לשינוי ושיפור. לזרוק הצעות והחלטות על הטלת קנסות זה יפה לכותרות בעיתון. אבל זה לא מציל חיים. רק שילוב של השקעה רחבה באכיפה והכשרה יביאו פתרון".

כתיבת תגובה