השוק מתעורר: היקף המשכנתאות במאי – 4.55 מיליארד שקל

מדובר בשיא של 2017 שעד כה הייתה רדומה, ופתאום ברבעון השני של השנה, השוק החל להתעורר אחרי תרדמת חורף עמוקה • האם הציבור מתחיל להביע אי אמון בכחלון?

שר האוצר יכול לחייך. צילום: מרים אלסטר | פלאש 90

השוק קפוא? לפי הנתונים שמפרסם היום (א) בנק ישראל נראה כי המצב בשוק הדיור רחוק מאד מלהיות קפא. בחודש מאי האחרון נטל הציבור משכנתאות בהיקף של 4.55 מיליארד שקלים, מדובר בהיקף נטילת המשכנתאות החודשי הגבוה מתחילת 2017.

נטילת המשכנתאות הינו האינדיקציה הטובה ביותר להבנת מצב הפעילות בשוק הדיור כיום, כי כשאין עסקאות אין משכנתאות. ברגע שאנחנו רואים בחזרה פעילות בתחום המשכנתאות המשמעות היא שהשוק מתעורר בחזרה.

ביחס לתקופה המקבילה אשתקד עדיין מדובר ברמה נמוכה של 20%, או אז סך המשכנתאות שנטל הציבור עמד על 5.34 מיליארד שקלים ובחודש יוני על 5.75 מיליארד שקל. אבל זו היתה תקופה של שיא הבועה ומאז אנחנו חווים ירידה בהיקף המכירות.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

אם אנחנו בודקים בהשוואה לחודש אפריל (פסח) או אז עמד היקף המשכנתאות על 3.65 מיליארד שקלים, מדובר בעליה משמעותית וניתן להסביר שעסקאות שונות שלא הספיקו להיסגר בגלל פסח נדחו לחודש שלאחר מכן.

אגב, בחודש מאי נרשמה ירידה קלה בגובה הריבית הממוצעת. כך למשל במסלול הריבית צמודת המדד עמדה הריבית הממוצעת על 3.74% לעומת 3.88% בחודש אפריל, ובמסלול הלא צמוד על 4.31% לעומת 4.39% בחודש אפריל.

כתיבת תגובה