איום השיפוצניקים: נשבית את הענף; המדינה מעודדת חאפרים

יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב: "הממשלה מונעת את הסדרת ענף השיפוצים. מאות שיפוצניקים ממתינים למבחני ההסמכה שהופסקו לפני שנה וחצי ללא סיבה וללא מועד לחידושם"

שיפוצים. אילוסטרציה. | צילום: JaySi, שאטרסטוק

אם משרד הכלכלה לא יחדש תוך 30 יום את מבחני ההסמכה לקבלני השיפוצים המאפשרים להם לקבל תעודת קבלן רשום, התאחדות קבלני השיפוצים תפעל להשבתה כללית של הענף. כך עולה ממכתב שנשלח על ידי יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב לשר הבינוי והשיכון יואב גלנט ולשר הכלכלה אלי כהן.

במכתב לשרים כותב סיב כי "מכיוון שנושא המבחנים הינו בנפשנו החלטנו בהתאחדות קבלני השיפוצים לנקוט בצעד קיצוני, במידה והאגף להכשרה מקצועית במשרד הכלכלה לא יחדש את המבחנים תוך 30 יום אנו נפעל להשבתה קולקטיבית של ענף השיפוצים במדינת ישראל לאות הזדהות עם מאבקנו לחדש את המבחנים לענף"

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

בענף השיפוצים פועלים כ-16,000 קבלני שיפוצים והענף מעסיק כ-40,000 עובדים. הענף שמגלגל יותר  15 מיליארד שקלים בשנה מהווה כ 3.2% מהתמ״ג במדינת ישראל. למרות האמור, במדינת ישראל, הענף "זוכה" ליחס שערורייתי וניכר כי חשיבותו הרבה לא מקבלת את הבמה והיחס הראויים. ענף השיפוצים סובל מדימוי שלילי במיוחד, הן מהתקשורת והן מהממשל. ברבות השנים דבקו בענף כינויים כגון: ״קבלני טנדר״, ״שיפוצניקים״, ״חאפרים״ ועוד. הענף 'זכה' לשלל הכינויים הללו בגלל קומץ קטן של אנשים אשר הוציאו דיבתו של ענף שלם.

התאחדות קבלני השיפוצים הוקמה  מתוך מטרה למגר תופעות שליליות, למסד את ענף השיפוצים ולעודד כמה שיותר קבלנים לעבוד כחוק. עם זאת, אומרים בהתאחדות, איננו יכולים לפעול בחלל ריק ואנו זקוקים לסיוע הממשל, במיוחד בכל הקשור  לרישומם של קבלני השיפוצים בפנקס הקבלנים ועידודם לעבוד כחוק.

לדבריהם, המבחנים לענף השיפוצים הינם אחד הכלים למגר את ה'חאפרים' במדינת ישראל ולגרום לקבלני שיפוצים רבים לקבל תעודת קבלן שיפוצים מורשה מטעם משרד הבינוי והשיכון. מבחנים אלה הופסקו מסיבות לא מובנות לפני כשנה וחצי ועד לכתיבת שורות אלה לא חודשו. למעלה מ-400 קבלני שיפוצים קיבלו אישור מרשם הקבלנים לגשת למבחנים אך מכיוון שאין מבחנים אין אפשרות לגשת למבחנים אלה ולהסדיר באופן רשמי את רישומם בפנקס הקבלנים.

בנוסף, התקבלה החלטה במועצת הקבלנים באפריל 2014 על הוספת תת סיווג לענף 131 לעבודות עד 350,000 ש"ח. מאז ועד היום, כך אומרים בהתאחדות, אנו ממתינים בסבלנות אין קץ לתקנות אשר יסדירו את ההחלטה החשובה הזו, החלטה אשר יש בכוחה לשנות את פני הענף ולהסדיר את עבודתם כחוק של קבלני שיפוצים רבים. אנו בהתאחדות שבעים מההבטחות שניתנו לנו לאורך תקופה ארוכה מידי מטעם הפקידות הבכירה, ומוצאים עצמנו אבדי עצות אל מול הצורך הגובר להסדרת הענף.

במכתב פונה סיב אל שר הבינוי והשיכון: "אנו רואים בך, כבוד השר, כמי שעומד בראש המשרד האמון על ענף השיפוצים וכמי שיותר מכולם יכול לעזור לנו להצעיד את הענף קדימה. אנו יודעים שלא הכל תלוי בך, וקיום המבחנים תלוי באגף להכשרה מקצועית במשרד הכלכלה אך אנו מבקשים שתפעיל את כל כובד משקלך בנושא חשוב זה. בהזדמנות זאת, ברצוני לציין לטובה את כניסתו לתפקיד של מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון החדש מר חגי רזניק שבאמת משתדל ומתאמץ לתת לנו את מלוא השרות ואת מלוא תשומת הלב ומלוא העזרה שלא כמו קודמו בתפקיד"

סיב קורא לשרים להקים מועצת מנהלים לענף השיפוצים שתכלול את משרד האוצר, משרד הכלכלה, משרד הבינוי והשיכון והתאחדות קבלני השיפוצים בכדי לפתור אין סוף בעיות בירוקרטיות שהענף מצוי בו. דבר זה עשוי להצעיד קדימה את מיסוד ענף השיפוצים ומיגור תופעת החאפרים לטובת הציבור הרחב.

2 תגובות ל: "איום השיפוצניקים: נשבית את הענף; המדינה מעודדת חאפרים"

  1. אני אשפץ עם חפר , חפר לא פחות טוב מ"מוסמך"
    מנסים ליקר את הענף
    בדיוק כמו הפונופול של עו"ד , רואי חשבון וכוליי

  2. חאפרים עבריינים

כתיבת תגובה