התייעלות בטבע: תפטר מאות עובדים בכפר סבא וטבע טק

טבע: הצעד נעשה נוכח המציאות העסקית המורכבת עמה מתמודדת תעשיית הפארמה כולה, וטבע בפרט • ההסתדרות מתנגדת: לא נסכים לשום מהלך חד-צדדי שבו יפוטרו עובדים בחברת טבע

ענקית התרופות טבע הודיעה על יישום שלב נוסף בתהליך הרה-ארגון בישראל, במסגרתו יפוטרו כ-300 עובדים במרכז של החברה בכפר-סבא ובטבע טק במהלך החודשים הקרובים. כיום, מעסיקה טבע בישראל כ-7,000 עובדים הפרוסים באתרי החברה מצפון ועד הנגב.

מטבע נמסר כי הצעד נעשה "נוכח המציאות העסקית המורכבת עמה מתמודדת תעשיית הפארמה כולה, וטבע בפרט. טבע מיישמת בשנים האחרונות תכנית גלובאלית לרה-ארגון ומיקוד עסקי – לאורכה ולרוחבה של החברה. חלקים נרחבים מתכנית זו כבר הושלמו במרבית המדינות בהן טבע פועלת".

בטבע לא מקלים ראש בפיטורי העובדים והחברה תעניק לעובדים שהעסקתם תסתיים, חבילות ותנאים מהמיטיבים במשק. בנוסף, יינתן להם ליווי אישי, הכולל ייעוץ במהלך תהליך סיום ההעסקה, סדנאות והכשרות מקצועיות, כמו גם שירותי השמה, שיסייעו להם לאתר חלופות הולמות במטרה ליצור המשכיות תעסוקתית.

"ישראל, והנגב בפרט, חשובים לטבע, ופעילותנו כאן תמשיך להוות נדבך משמעותי לחברה גם בעתיד. יחד עם זאת, אנו מחויבים לעשות כל הנדרש על מנת להבטיח שאתרינו בישראל יהיו תחרותיים, יעילים ובעלי אופק עסקי בר-קיימא. טבע תמשיך להשקיע בישראל – ובאתרי הייצור בפרט – בפעילויות אשר מחזקות את היכולת התחרותית שלנו ברמה הגלובלית", אמר פרופ' יצחק פטרבורג, נשיא ומנכ"ל זמני של טבע.

דובר ההסתדרות יניב לוי מסר בתגובה: "לא נסכים לשום מהלך חד צדדי שבו יפוטרו עובדים בחברת טבע. אנו מצפים מהנהלת החברה לנהוג באחריות ולא להכניס את מפעלי טבע בישראל לשורה של מאבקים שיביאו לסחרור מערכת יחסי העבודה".

חברת הכנסת שלי יחימוביץ׳ (עבודה) שהתמודדה על תפקיד יושב ראש ההסתדרות, תובעת משר האוצר כחלון ומיושב ראש ההסתדרות ניסנקורן לממש את יחסי העבודה הטובים ביניהם לטובת סיכול פיטוריהם של 350 עובדי טבע. "הפיטורים בטבע הם שערורייה, בין היתר נוכח שכרו המופקר של המנכ"ל הזמני יצחק פטרבורג. שכרם הכולל של מאות העובדים שיאבדו את מטה לחמם, הוא פחות משכרו של פטרבורג שעשוי להגיע ל-34 מליון שקלים בשנה!

"אין דוגמה בוטה ומקוממת מזו לחוסר הצדק ולעיוות הכלכלי הטמונים בשכר כה חזירי לאדם אחד, לעומת היד הקלה על פיטוריהם של מאות מפרנסים רגילים. האבסורד הוא שפטרבורג אחראי ישירות לסדרה של כישלונות ניהוליים קשים בטבע, אלא שמי שמשלם את מחיר הכישלונות וצניחת המניה הם העובדים מן השורה שמלאו את תפקידם כראוי תמורת שכר דל". יחימוביץ׳ הוסיפה ואמרה כי אין די בתגובה רפה של ההסתדרות, וכי על שר האוצר להבהיר שהטבות המס שטבע נהנית מהן אינן בבחינת צ'ק פתוח וכי אלו יישללו ממנה אם תפטר עובדים.

עדכון (16:33): לפני זמן קצר, הכריז יושב ראש ההסתדרות אבי ניסנקורן על סכסוך עבודה בתשעה אתרים של חברת טבע שעובדיהם מאוגדים בהסתדרות. לדברי ההסתדרות, העילה המרכזית לסכסוך העבודה נעוצה בכוונתה של הנהלת טבע להוביל מהלך חד צדדי לפיטורי מאות עובדים באתרי החברה בכפר סבא ובטבע טק שבדרום, כחלק מתהליך הרה-ארגון בחברה. יודגש כי לכוונת ההנהלה – השלכות מרחיקות לכת.

נזכיר כי מוקדם יותר היום, ההסתדרות קראה להנהלת החברה לנהוג באחריות ולא להכניס את מפעלי טבע בישראל לשורה של מאבקים שיביאו לסחרור מערכת יחסי העבודה. הסכסוך שהוכרז היום מקיף כ-6,000 עובדים בחברה, וחל בין היתר, על מפעלי טבע בנתניה, כפר-סבא, קריית שמונה, אשדוד, פתח תקווה, ירושלים, פארק תעשיות חמ"ן ומועצה אזורית נאות חובב. ההודעה על הסכסוך נמסרה לנשיא ולמנכ"ל זמני של החברה, פרופ' יצחק פטרבורג.

כתיבת תגובה