"התכנון מצר את צעדיו של המגזר החרדי בעיר בצורה מבישה"

פיני עזרא, חבר מועצת עיריית ירושלים מציע "הסדר" חרדי במסגרת הסכם הגג שצפוי בין העירייה והממשלה – הכללת מורדות רמות בהסכם והפיכתם ל"קרקע משלימה" לקבלנים שיבנו במסגרת פינוי-בינוי בשמואל הנביא

עזרא עם ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. באדיבות המצלם

הסכם גג חדש בין עיריית ירושלים לבין משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, ורשות מקרקעי ישראל, הנמצא בשלבים מתקדמים, מעלה שוב תהיות רבות באשר לעמדת ראש העיר בסוגיית הבנייה לאוכלוסיה החרדית בעיר. ל'ביזנעס' נודע כי בסיעות החרדיות בעיריית ירושלים לא מתכוונים לוותר וכי נציגי הציבור החרדי בעירייה יידרשו להיפגש בהקדם עם ראש העיר ולדרוש בנייה ב'מורדות רמות'.

במסגרת הסכם הגג ייבנו, בין היתר כ-5,000-4,000 יחידות דיור במתחם 'רכס לבן' שבדרום־מערב העיר. הסכמת העירייה להקצאת המתחם עבור שכונות מגורים, מהווה שינוי מדיניות, מאחר ובעבר התנגדה לכך בטענה כי אינה מעוניינת לבנות בשטחים הירוקים הבודדים שנותרו בעיר. "מדובר במפגע סביבתי חמור", טענו אז בעירייה.

מתחם רכס לבן, כמו גם מתחמים ואזורים נוספים, מהווים רק חלק מהסכם הגג הגדול, שעיקרו ימשיך את מדיניות העירייה – שימור מבנים באמצעות פינוי בינוי. המתחמים החדשים יהוו "קרקע משלימה" עבור הקבלנים הבונים בשכונות פחות-רווחיות, על מנת להגדיל את הכנסותיהם באמצעות קרקעות הבונוס שיוקצו עבורם.

בשנים האחרונות נקטו בעירייה מדיניות של שימור מבנים ופינוי בינוי, על מנת לשמור על השטחים הריקים הבודדים שנותרו בעיר, כמו גם בנימוק כי בנייה בשטחים אלה תהווה מפגע סביבתי חמור. כעת, לקראת חתימת הסכם הגג, הכולל בנייה באחד מהמתחמים השנויים במחלוקת, בסיעות החרדיות רואים זאת כשינוי מדיניות ובכוונתן לפנות עוד היום לראש העיר ולדרוש את הכללת 'מורדות רמות' בהסכם הגג, כך שההסכם יכלול גם פתרון למשבר הדיור החרדי בעיר.

עם זאת, יש גם מי שטוען כי לא מדובר בשינוי מדיניות. בשיחה ל'דה-מרקר' אמר מנכ"ל עיריית ירושלים, ארנון מרחב: "אנחנו מתנגדים לבנייה בשטחים הירוקים הסובבים את העיר, וגם התוכנית החדשה אינה משנה זאת. במסגרת התכנון המקודם בוועדה, קבענו עקרונות מחמירים לשמירה על ערכי הטבע, והרחקנו משמעותית את קווי הבינוי מהמעיינות, שהם הנכס הטבעי המרכזי באזור".

עזרא עם ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. באדיבות המצלם
עזרא עם ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. באדיבות המצלם

"מברך את ראש העיר"

על אף טענות מנכ"ל העירייה, בסיעות החרדיות כבר רואים את הסכמת העירייה לבניית כ-15,000 יחידות דיור בארנונה, גבעת המטוס, ורכס לבן, שתתן בין היתר מענה גם כקרקע משלימה לפרויקטים של פינוי בינוי, באור חיובי. ולצד מסר התודה, קוראים בסיעות החרדיות לראש העיר לנקוט יוזמה ולכלול בהסכם גם את הבנייה במתחם מורדות רמות (מצפה נפתוח), שעד כה סירבה העירייה לאשרה.

בשיחה עם 'ביזנעס' אומר חבר מועצת העיר מטעם סיעת ש"ס, פיני עזרא, כי "התכנון המוצע מצר את צעדיו של המגזר החרדי בעיר בצורה מבישה". לדבריו, לא ייתכן כי בזמן שהעירייה מאשרת הסכם-גג בסדר גודל גדול כל כך, לא מתוכננת תכנית הרחבה לשכונות החרדיות בעיר. "הנציגים החרדים לא יתנו בשום אופן לתכנית כזו לעבור. לא יאושרו תכניות בנייה ללא פיתרון בנייה מסיבי למגזר החרדי", הוא מבטיח.

עזרא הוסיף כי פינוי-בינוי אינו פתרון מעשי בעבור האוכלוסייה החרדית בעיר. הוא מבקש להבהיר שאינו מתנגד לפינוי-בינוי. בשיחה עם 'בינזעס', אמר עזרא: "אני בעד פינוי בינוי, אבל מעשית, רוב ככל הפרויקטים המקודמים במסגרת פינויי בינויי אינם מתאימים ולא נועדו למגזר החרדי. מדובר במגדלים של 20 עד 30 קומות, ללא מרפסות סוכה וללא מענה של מבני ציבור למגזר החרדי".

עזרא, שכבר פנה בעבר לראש העיר בנידון, מקווה ללכד את כל הנציגים למאבק הזה. לדבריו, יש לדרוש שבכל תכנית בנייה של מגדלים יינתן מענה חלקי למרפסות סוכה. "לא יתכן לקדם עשרות אלפי יחידות דיור שמדירות את המגזר החרדי", אמר ל'ביזנעס'.

"זה גם המקום לברך את ראש העיר על שינוי המדיניות והסכמתו לבנות בשטחים פתוחים כדוגמת רכס לבן. אנו דורשים שתהיה בניה גם במורדות רמות. תכנית זו יכולה לתת מענה של כ-1,600 יחידות דיור רק למגזר החרדי. אנו נשב עם ראש העיר ומהנדס העיר על חלוקה ברורה של התכנית, ועל סיכום ברור על הקרקע המשלימה שתתן מענה גם לפרויקטים של פינוי בינוי במגזר החרדי, שאין להם היתכנות ללא קרקע משלימה כגון שמואל הנביא בר אילן ורמות. נאחד את כל הנציגים, כולל נציגינו בכנסת, ותהיה אמירה ברורה כי ללא פיתרון למגזר החרדי לא תקודם שום תכנית".

שכונת שמואל הנביא, ירושלים. צילום: גילי יערי | פלאש 90
שכונת שמואל הנביא, ירושלים. צילום: גילי יערי | פלאש 90

פיתרון אפשרי לשמואל הנביא

בחודש שבט אשתקד, עם פרסום תכניותיו של ראש העיר לבניית גורדי שחקים בשכונת שמואל הנביא החרדית. יצאו רבני השכונות – אליהם הצטרפו גם הנציגים בכיכר ספרא – ב'קול קורא' להתנגדות מוחלטת לאישור התכנית. במכתב טענו הרבנים כי גורדי השחקים המתוכננים יצרו בעיה בשבתות וכי חסרונן של מרפסות-סוכה יזיק לתדמית ולצביון השכונה.

עד היום, לא אפשרו הנציגים החרדים בעירייה את אישור התכנית, בעיקר בשל התנגדות רבני השכונות. גם הפחתת מספר הקומות לא התאפשרה, לנוכח התנגדות הקבלנים שאינם רואים "רווח מספק" בבניית עשר קומות בלבד.

כעת, מקווים הנציגים החרדים בעיריית ירושלים כי לאור שינוי מדיניות העירייה בנוגע לבנייה בשטחים פתוחים, ייעתר ראש העיר לבקשתם ויאשר את הבנייה במורדות רמות – מתחם שיהווה "קרקע משלימה" עבור הקבלנים שיבנו במסגרת פינוי-בינוי בשכונת שמואל הנביא.

כתיבת תגובה