איכות השלטון דורשת לחקור את הבנקים בפרשת פישמן

הסדר החוב המתגבש שפרטים ממנו פורסמו אתמול כולל תספורת של כמחצית מחובו של איש העסקים אליעזר פישמן. התנועה לאיכות השלטון מתנגדת להסדר ודורשת מבנק ישראל לחקור את "ההפקרות הבנקאית" בפרשה

פישמן בבית המשפט. צילום: פלאש 90

הסדר החוב של איש העסקים אליעזר פישמן מוטל בספק. ההסדר שבמסגרתו אמורה להתבצע תספורת של כמחצית מהחוב, כבר נתקל בהתנגדותם של חלק מהבנקים והיום (ב) מצטרפת גם התנועה לאיכות השלטון למתנגדים. התנועה פנתה לנגידת בנק ישראל ולמפקחת על הבנקים בקריאה לסרב להסדר החוב המתגבש.

במכתב אותו שיגרה התנועה לגורמים אלה דורשת מהם התנועה למצות את סמכויותיהם ולבצע חקירה מעמיקה בעניין הכישלון המתמשך של הבנקים בפיקוח על פעילותו של פישמן. "זאת, על מנת לוודא שהנזק האדיר שחווה המשק הישראלי בעקבות חדלות פירעונו והפגיעה הקשה באמון הציבור – אשר הפכו כבר לנורמה בשנים האחרונות – לא יישנו ולא יחזרו על עצמם", נכתב במכתב.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

עוד אומרים בתנועה כי הסכמה להסדר החוב המתגבש עם איש העסקים פישמן תמנע קיום חקירה שכזו. "אי קיום חקירה כזאת הוא איתות ברור לאנשי עסקים נוספים, שאין סיכון ממשי בניהול חסר אחריות של כספי הציבור באמצעות הבנקים המסחריים, ובאישור בנק ישראל, הכל תחת תרבות מקורבים קלוקלת".

לדברי התנועה, בעקבות הסדר החוב המתגבש, נוצרת בקרב הציבור תחושה קשה של שיתוף פעולה בין הבנקים לבין פישמן. "שום פעולה לא ננקטה מצד הבנקים לאורך השנים בעניינו ואפילו בשלב זה של הליכי פשיטת הרגל, הבנקים לא היו אלה שהרימו את הכפפה אלא רשות המסים, כאשר אלה עודם מסרבים להגדירו כפושט רגל. שום לווה ללא "הילה" לא היה זוכה ליחס כזה מצדם. קשה שלא לתהות מה עומד מאחורי סיפור השתיקה הרועמת של הבנקים לאורך כל השנים – גם כאשר ההפקרות הבנקאית הייתה חשופה לעיני כל".

נבהיר כי כאמור, שניים מהבנקים הנושים כבר הודיעו על התנגדותם להסדר. עמדתם כפי שפורסמה היום בתקשורת הכלכלית, היא כי נכון יהיה ללכת למהלך של פשיטת רגל ולחשוף את מקורותיו הכספיים של פישמן במסגרתה. התנועה מצידה מבקשת מהפיקוח על הבנקים לערוך חקירה מקיפה בעניין התנהלות הבנקים בישראל ביחס לחברות הפרטיות בבעלותו של פישמן.

כתיבת תגובה