ויכוח בועדת העבודה סביב היוזמה לשבוע עבודה מקוצר

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית,לפיה יורחבו העילות בהן ניתן להתיר העסקת עובדים בשעות נוספות

אבי ניסנקורן | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

 

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית, אשר מוזגה עם הצעות חוק פרטיות של חברי הכנסת עודד פורר, מירב בן ארי, אורן חזן ויו"ר הוועדה אלי אלאלוף. לפי הצעת החוק שאושרה, יורחבו העילות בהן ניתן להתיר העסקת עובדים בשעות נוספות.

בין היתר נקבע כי עובד יוכל לעבוד 16 שעות נוספות בשבוע, במקום 15 כיום. כמו כן שר העבודה והרווחה יוכל להתיר העסקת עובדים בשעות נוספות ב"טעמים הקשורים בצורכי הכלכלה והמשק, או מטעמים ייחודיים הקשורים בצורכי סוג עבודה מסוים, מקום עבודה מסוים, או ענף עבודה מסוים", לשון החוק. עו"ד אור רוזנמן ממשרד העבודה והרווחה הסביר כי מתן היתר כזה ייעשה מתוך התחשבות בטובת העובדים ומציאת איזון בין צורכי המשק לצורכי העובדים.

בנוסף אושר כי יוכל השר להתיר העסקת עובדים בשעות נוספות במצבי חירום, כמו אירוע אסון המוני, גיוס כוחות מילואים מורחב, מצב מיוחד בעורף, וניתן יהיה להעסיק עובד במשמרות לילה ב-7 מתוך 14 ימי עבודה, במקום 7 מתוך 21 כיום.

יו"ר ההסתדרות החדשה, עו"ד אבי ניסנקורן, אמר בדיון: "הצעת החוק הזאת היא חלק מתכנית כוללת, לפיה בקרוב יקוצר שבוע העבודה מ-43 שעות ל-42. הכוונה שלי היא להגיע ל-40 שעות, ובהתאם יעלה גם ערך שעת עבודה. אנחנו רואים לנגד עינינו את העובדים החלשים יותר; עובדי משרות חלקיות או שעתיות, ונשים. כל אלה ייהנו במיוחד מקיצור שבוע העבודה. בשל כך, במקביל ניתנות הקלות למעסיקים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו): "אנחנו משנים את פני שוק העבודה בישראל. הגיע הזמן לרענן את החוקים הארכאיים. הצעת החוק מיטיבה עם העובדים ולא פוגעת במעסיקים". אלאלוף הדגיש כי אישור הצעת החוק אינו סותר את היוזמה להנהיג שבוע עבודה מקוצר בישראל.

עו"ד מיכל וקסמן-חילי מהתאחדות התעשיינים השיבה: "צמצום שבוע העבודה הוא עניין מורכב מאוד ויש לבחון אותו ולהגיע להסכמות". יו"ר ההסתדרות ניסנקורן מיהר להגיב: "הסכמים צריכים לקיים. לא אוותר לאף אחד". לגבי תיקון שכר מינימום הדגישה וקסמן-חילי: "אנחנו מתנגדים לכך".

אברהם אמיר, בעל בית מלאכה לעיבוד שבבי: "אולי כבר נשלח לעובדים כסף הביתה, וזהו? אין הגיון לקצר שעות עבודה. יש המון חגים ומילואים גם ככה. אתם רוצים להיטיב עם העובדים, אבל מה הם יעשו עם כל החופש הזה? אין להם כסף לבלות, תפסיקו לדאוג להם לבילויים. הם ילכו לעבוד בכסף שחור במקום אחר".

ניסנקורן בתגובה: "מעסיק שמכבד את עובדיו לא מדבר כך. הכסף הוא לא לבילויים. שבוע העבודה בכל מדינות ה-OECD הוא 40 שעות בשבוע".

כתיבת תגובה