ועדת הכלכלה נגד משרד התחבורה: "ממתינים להרוג הבא"

תושבי הדרום מרגישים מופקרים: ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בסוף השבוע שעבר ב"מוקדי סיכון בכבישי הדרום". התושבים מחו: "יש לנו צבע אדום, לא רוצים גם כבישים אדומים"

שדרות. צילום: לורה ויסמן | פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה ביום חמישי האחרון על רמזור בשלושה צמתים בנגב, במסגרת המאבק בקטל בדרכים. הדיון עסק בטיפול בצומת בת הדר שבמועצה האזורית חוף אשקלון, צומת בו עסקנו לא אחת כאן ב'ביזנעס', וכן בצומת ערוער שבנגב ובצומת גבים.

יושב-ראש הועדה, חבר-הכנסת איתן כבל (עבודה), אמר כי למרות הפגרה החליט לעסוק בנושא, בשל החשיבות העליונה בטיפול בקטל בדרכים. הדיון התקיים לבקשתם של חברי-הכנסת חיים ילין (יש עתיד), טלב אבו עראר (המשותפת) וחמד עמאר (ישראל ביתנו). ילין ביקש לדון בנעשה בצומת גבים המחבר בין כביש 34 ל-232 המוביל למכללת שדרות וקריית החינוך שער הנגב ואבו עראר ביקש תשובות לגבי הצבת רמזורים בצמתים בכביש 25, בו התרחשו תאונות רבות, בהן גם עם נפגעים והרוגים.

לטענת ילין, "צריך להפסיק עם התפיסה של טיפול בכבישים רק אחרי שמתרחשות תאונות ואנשים משלמים בחייהם, ולהתחיל לטפל במוקדים כדי למנוע את התאונה הבאה. מידי בוקר מגיעים עשרת אלפים אנשים לקריית החינוך שער הנגב ולמכללת 'ספיר' והעומס בצומת גבים הוא בלתי נסבל".

ראש המועצה האזורית שער הנגב שבתחומה נמצאת מכללת 'ספיר', אלון שוסטר, אמר כי הטענה כאילו אין תאונות דרכים באזור היא לא נכונה, מאחר שמרבית התאונות במקום לא מדווחות ולא נרשמות בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. "זה שאנחנו בעוטף כזה זה לא אומר שלא צריך לטפל בנו", אמר. נציגת ההורים באזור, נירה שפק אמרה כי במקום אירעו בשנים האחרונות 33 תאונות דרכים והוסיפה: "יש לנו 'צבע אדום' אנחנו לא רוצים גם כביש אדום".

נציגת משרד התחבורה, מיטל קמינר, הסבירה כי האזור של צומת גבים אינו עומד בקריטריונים של מוקד סיכון – שמונה תאונות בשלוש השנים האחרונות. לטענתה, חלוקת התקציב חייבת להיות שוויונית ולפי הקריטריונים. "אני יכולה להמליץ לבחון את הנושא מחדש אבל לא אוכל לחזור עם תשובה חיובית".

ראש המועצה שוסטר הביע תדהמה באשר למספר התאונות, ויושב-ראש הוועדה, כבל, תבע ממשרד התחבורה לערוך סקר במקום ולבדוק מחדש את הנתונים. לדבריו, "לא צריך להמתין עד להרוג הבא כדי לטפל במקום". הוא דרש מנציגי המשרד להעביר דיווח בנושא לוועדה תוך שבועיים ואמר כי בכוונתו לדעת כבר בתקופה הקרובה כיצד ניתן לטפל במקום. הוא אף הודיע כי יעקוב באופן אישי אחר הטיפול בצומת

לגבי צומת ערוער בכביש 25, קמינר טענה כי המקום הוגדר כמוקד סיכון וכי בתוך כשבועיים צפויות להתחיל עבודות להקמת רמזור. לדבריה, משך הביצוע צפוי לעמוד על שלושה-ארבעה חודשים. גם בצומת בת הדר, לדבריה, "מתבצע תכנון לטיפול במקום".

בדיון נמתחה ביקורת על פרק הזמן הארוך הנדרש להצבת רמזורים. חבר-הכנסת כבל דרש התייחסות של משרד התחבורה לעניין ותבע לקצר את לוחות הזמנים. קמינר הודיעה עוד כי גם לגבי צומת בת הדר, הוועדה המקומית לא רצתה להמתין עד הצבת הרמזור ואכלסה את האזור לפני שהוצב. במועצה האזורית הכחישו את הדברים.

כתיבת תגובה