ועדת הכספים צפויה לאשר את הגדלת מענק מס הכנסה שלילי

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר בפתח הדיון כי "מדובר במהלך עם אמירה חברתית חשובה, שמדינת ישראל רוצה לצמצם ככל הניתן את הפערים בחברה

גפני בוועדה (ארכיון). צילום: יואב ארי דובקביץ | פלאש 90

ועדת הכספים צפויה לאשר במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2019, הצעת חוק חברתית חשובה, לפיה יגדל מענק העבודה (מס הכנסה שלילי) למי שעובדים בשכר נמוך. אתמול החלה הוועדה לדון בהצעה. מטרת ההצעה הינה להגדיל עוד יותר את המאמץ לצמצום פערים חברתיים ולהוצאת אנשים עובדים ממעגל העוני. מדובר בהמשך מגמה שהחלה במרץ 2017 במסגרת תכנית 'נטו-משפחה', שנועדה בין השאר להוות תמריץ לעידוד יציאת אנשים לשוק העבודה. הצעת החוק הנוכחית מגדילה את הסכומים שיינתנו כמענק עבודה ואף משווה בין נשים לגברים בעניין זה, שכן עד היום נשים זכו לקבל מענק גבוה יותר. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר בפתח הדיון כי "מדובר במהלך עם אמירה חברתית חשובה, שמדינת ישראל רוצה לצמצם ככל הניתן את הפערים בחברה. לאור זאת, אני מציע להפוך את זה להוראת קבע ולא הארכה בשנה נוספת בלבד. אם ההחלטה היא שזה הדבר הצודק לעשות יש להפוך את זה לעניין של קבע. במידה שיהיו בעיות כלכליות, המדינה תמיד תוכל לבטל את ההוראה".

עפ"י ההצעה מי שזכאי למענק עבודה מלא ומשתכר בין 3,580 ₪ ל- 5,000 ₪, אם הוא הורה לילד אחד או שניים, גובה המענק שיקבל יעמוד על 495 ₪ לחודש במקום 330 ₪ לגבר עד היום. בכך משווים את המענק בין אישה לגבר. לגבי מי שמשתכר באותם סכומים ויש לו שלושה ילדים ומעלה, המענק שיקבל יגדל מ- 480 ₪ כיום לגבר ל- 720 ₪. אישה תישאר על אותו סכום, 720 ₪. לגבי מי שזכאים למענק חלקי; בעלי הכנסה מתחת לגבול התחתון של זכאות למענק מלא; 2,080 ₪ עד 3,580 ₪, אין שינוי לגביהם בעניין הזכאות והם מקבלים מענק שהולך וגדל ככל שההכנסה נמוכה יותר. הם מקבלים מענק של 80 ₪ + 16.1% על כל שקל שבין 2,081 ל- 3580. לבעלי שכר של מ- 5,000 ₪ ועד 6,350 ₪, גובה המענק הולך ויורד ככל שגובה השכר עולה. הגבול העליון לקבלת מענק יעמוד מעתה על 6,960 ₪.

בסיכום שב גפני על בקשות חברי ועדת הכספים בעניין מענק עבודה ובראש הדברים ציין את הצורך להפוך את הנושא להוראת קבע. "תביאו את זה כהוראת קבע. היום המצב הכלכלי טוב, אם יהיה מצב כלכלי רע, תבטלו" אמר. אורי שיינין השיב: "כרגע לפי האומדנים אין לזה כסף בשנים הבאות. לפי הנומרטור לא ניתן לאשר כהוראת קבע". גפני שב ואמר: "החוק הזה טוב, מיטיב עם אנשים ואכן מסייע לצמצום פערים. כבר הוחלט שזה הדבר הנכון לעשות ושזה מוציא אנשים לעבודה, אז צריך להמשיך את המגמה המבורכת הזו. היה והמצב הכלכלי של המדינה יורע, תמיד תוכלו לבטל את זה". עוד חזר בסיכום על בקשת הוועדה לאפשר את המענק למי שמקבלים קצבת פנסיה נמוכה וממשיכים לעבוד ומשתכרים עד 70% משכר מינימום, לתת את המענק ל'תא המשפחתי', במקרים של עובד שנפטר במהלך שנה".

ההצבעה על הצעת החוק תהיה במסגרת ההצבעה על כלל חוקי חוק ההסדרים כמקשה אחת. גפני קרא לאנשי האוצר לחזור לוועדה עם תשובות לבקשות שהועלו בדיון לפני תחילת ההצבעות על חוק ההסדרים.

כתיבת תגובה