חברות אשראי יוכלו להשקיע בחברות P2P אך לא לרכוש שליטה

חברות האשראי הנמצאות בהליך היפרדות מהבנקים יוכלו לשתף פעולה עם הפלטפורמות החדשות ובתוך כך, להחזיק עד 20% מהשליטה בהן. לא יותר להן לבסס שליטה מלאה

אילוסטרציה. צילום: designer491 | שאטרסטוק

ועדת הרפורמות קיימה דיון מחדש בסעיף הנוגע להגנת ינוקא לפלטפורמות ה-P2P, במטרה לאפשר לחברות אשראי הנמצאות בהליך הפרדות מהבנקים להשקיע בפלטפורמות התיווך, תוך הצבת מגבלות שימנעו מהן להשיג שליטה. בדיון האחרון בהצעת החוק סוכם כי ינוסח סעיף המעניק לחברות ה-P2P הגנת ינוקא, שתאסור על הבנקים וחברות האשראי הפועלות תחתם להיכנס לתחום ה-P2P במשך שלוש שנים, כאשר חברת אשראי שתיפרד מהבנק המפעיל אותה תוכל להיכנס לתחום.

הניסוח הראשוני להגנה קבע כי "בתקופה של שלוש שנים מיום התחילה, לא יעסקו תאגיד בנקאי ותאגיד עזר בהפעלת מערכת לתיווך באשראי". בכך, נאסר באופן גורף על חברות האשראי שבהליכי הפרדות מהבנקים לפעול יחד עם פלטפורמות P2P.

בדיון אתמול (ב) קבעה הוועדה כי חברות אשראי הנמצאות בהליך היפרדות מהבנקים יוכלו לשתף פעולה עם הפלטפורמות ובתוך כך, להחזיק עד 20% מאמצעי השליטה בהן ובלבד שאין בכך בכדי לבסס שליטה בחברה. עוד הובהר בדיון כי במידה ויקום בנק חדש בישראל במהלך שלוש השנים הקרובות, איסור העיסוק בתחום ה-P2P יחול עליו כמו על חברות האשראי שנמצאות בהליכי היפרדות.

יושבת ראש הוועדה, חה"כ רחל עזריה (כולנו) הסבירה כי "המטרה הגדולה בחוק הזה היא לאפשר תחרות בשוק האשראי במסגרות אלטרנטיביות לבנקים. חלק מהפלטפורמות מבקשות לפעול בשותפות עם חברות האשראי אשר נמצאות בתהליך היפרדות מהבנקים, ועל מנת למנף עוד יותר את התחרות אנחנו מאפשרים שותפות של עד 20%. התיקון יתמרץ את התחרות במשק ואת הפרדות חברות האשראי מהבנקים.

עו"ד שלומי תורג'מן, שותף מייסד בפלטפורמת ההלוואות BTB, המעניקה הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, אמר: "מדובר במהלך נכון, המתאים את עצמו למגמה הקיימת בעולם שבו חברות האשראי משקיעות בחברות ה-P2P".

P2P הן פלטפורמות להלוואות בין אנשים. פיפל טו פיפל. B2B הן פלטפורמות להלוואות בין עסקים. ביזנס טו ביזנס. בשני המקרים בנוי המודל על פיזור סיכונים בכך שכל גורם מלווה סכום קטן לכל לווה. כך שגם במקרה של חדלות פירעון של לווה, הפגיעה במלווים תהיה מינורית.

כתיבת תגובה