חה"כ משה גפני: די לשקר! רוב הגברים החרדים לא לומדים!

מנהל רשות המיסים, משה אשר: מתן האפשרות לניצול מלא של נקודות הזיכוי יביא לכך שנקודות הזיכוי יהפכו מהטבות מס לקצבאות ילדים • חה"כ גפני בתגובה: אפשר ליישם את הצעד בהדרגה

אשר בכנס המרכז החרדי למחקרי מדיניות. צילום: יח"צ

 

האם ילדים הם "מוצרי צריכה" של הוריהם, או תושבים הזכאים להטבת המס בהתאם ליכולת הצריכה שלהם? בכנס המכון החרדי למחקרי מדיניות שנערך אתמול (ג) באוניברסיטת תל אביב בשיתוף עם הפקולטה למשפטים הוצג מאמר חדש של פרופ' יורם מרגליות שמראה כי תשובה לשאלה זו היא הכרחית לצורך אמידה מדויקת של ההכנסה החייבת במס הכנסה.

מאמר זה שהובא כאן ב'ביזנעס' בשבוע שעבר מבקש לשנות את התפיסה המקובלת לגבי מקומם של ילדים במערכת המיסוי. התשובה האינטואיטיבית והמקובלת לשאלת היחס לילדים היא, שמרגע שנולדו, ילדים הם בני אדם, תושבי המדינה, חלק מהחברה הישראלית, ממש כמו הוריהם.

לכן, לכאורה, מס הכנסה אמור להיות מוטל על הגידול ביכולת הצריכה של התושב. ילדים בדרך כלל אינם מתפרנסים למחייתם אלא שותפים בהכנסות הוריהם. מכאן, שיש להטיל את המס על ההכנסה לנפש במשק בית, ולא על הכנסות ההורים בלבד. זו למעשה תמצית טענותיהם של החוקרים במכון החרדי למחקרי מדיניות.

על פי טענה זו, אם לא תתקבל ההצעה, יש, לכל הפחות, לאפשר העברת נקודות זיכוי בלתי מנוצלות בין ההורים, שכן עלויות המחיה של הילדים אינן ממומנות דווקא מהכנסת הורה זה או אחר אלא מהכנסות משק הבית. ישראל היא היחידה מבין מדינות ה-OECD שבה נקודות הזיכוי בגין ילדים תלויות במגדר של ההורים. במילים אחרות, אם האימא אינה עובדת או שנקודות הזיכוי כלל לא מפחיתות את המס שהיא נדרשת לשלם, יעברו הנקודות לאב ולהיפך.

מנהל רשות המיסים, משה אשר, הגיב לדברים וטען כי מתן האפשרות לניצול מלא של נקודות הזיכוי בהתאם למספר הילדים, יביא לכך שנקודות הזיכוי יהפכו מהטבות מס לקצבאות ילדים. "צריך לזכור שמערכת המיסוי היא בעצם מערכת של כלים שלובים, ובסופו של דבר אנחנו צריכים לעמוד בתחזית המיסים, השנה היינו צריכים להביא 294 מיליארד שקלים, וכנראה אנחנו הולכים להביא 300 מיליארד. אבל זה חד-פעמי. זה לא יכול לחזור על עצמו כל פעם. צריך לדעת שלכל דבר יש משמעות. לכל אחוז במע"מ יש משמעות של חמישה מיליארד שקלים. וכמובן שגם לנקודות הזיכוי יש משמעויות", אמר אשר.

בהתייחס לאוכלוסייה החרדית ולמאמץ לשלב אותה בשוק התעסוקה, קרא אשר להתמקד בהכשרות מקצועיות וכדוגמה לכך הביא את תחום יעוץ המס בו קיימות הכשרות מקצועיות לנשים חרדיות. הוא ציין כי התלמידות המצטיינות במסגרת התכניות של יועצי המס הן תלמידות חרדיות. "הן משיגות תוצאות מדהימות במבחנים ומצליחות לאחר מכן מאוד בשוק הפרטי. חבל מאוד שבמגזר החרדי דווקא בתחום ההייטק, העיסוק בנקודות הזיכוי הוא לא גדול כל-כך ומשמעותי ביחס לסוגיית ההשתלבות בשוק העבודה בישראל".

בתגובה אמר יושב ראש ועדת הכספים חה"כ משה גפני (יהדות התורה) כי המדינה היא זו שאיננה מעודדת את השתלבותו של המגזר החרדי בשוק התעסוקה. וכדוגמה לכך ציין את חוק העדפה מתקנת בשירות הציבורי. "יש כמאה אלף עובדי מדינה בסך הכל, כמה מהם חרדים? בעיריית ירושלים יש 1.3 אחוז של עובדים חרדים. וזה למרות ששליש מתושבי ירושלים הם חרדים. למרות הדוגמאות שהבאתי משרד המשפטים התנגד לחוק העדפה מתקנת שאני הובלתי.

"נלחמו נגד זה בכל כוחם. הם טענו שהחרדים לא מופלים לרעה. היועצת המשפטית של המשרד טענה שהחרדים הם לא דת, לא גזע ולא מין ואי אפשר לתת להם העדפה מתקנת. די לשקר! רוב הגברים החרדים לא לומדים! הם רוצים לצאת לעבודה, אבל המדינה חוסמת אותם. היא עושה הכל כדי שיישארו מחוץ למעגל התעסוקה"

בהתייחס להצעתו של פרופ' יורם מרגליות אודות נקודות המס, קרא גפני לאמץ את הגישה אותה הציג מרגליות על פיה ילדים הם אינם מוצר צריכה, אלא נישום שראוי להתייחסות הולמת. גפני קרא לאמץ את הגישה בהדרגתיות ולמצוא דרכים הולמות לאזן את הנטל על קופת המדינה.

https://wordpress-547680-2055123.cloudwaysapps.com/%D7%9E%D7%A1-%D7%92%D7%95%D7%9C%D7%92%D7%95%D7%9C%D7%AA-%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%A4-%D7%9E%D7%A6%D7%99%D7%A2-%D7%AA%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%9E%D7%A1-%D7%9C%D7%A4%D7%99-%D7%9E%D7%A1%D7%A4%D7%A8/

כתיבת תגובה