חובה להציג במקום בולט את מחירם של המוצרים שבפיקוח

ועדת הכלכלה אישרה: הקמעונאים יידרשו להקצות שטח מדף בולט ומרכזי למוצרים שבפיקוח ולציין בצורה בולטת את מחיר המוצרים שנמצא בפיקוח ממשלתי. היועץ המשפטי של 'שופרסל': "אנחנו לא חייבים למכור את המוצרים הללו"

סימון מחירים. צילום: קובי גדעון. פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ג) את התקנה לפיה יוטל על רשתות השיווק והמכולות לציין את מחירם של מוצרים בפיקוח, במקום מרכזי ובולט. התקנה היא חלק מתקנות הגנת הצרכן העוסקות בחובת גילוי של מוצרי המזון שמחירם תחת פיקוח. תקנות אותן גיבש והגיש משרד הכלכלה. תקנות אלו הוגשו לאישור הוועדה בעקבות דרישתה שעוגנה במסגרת חוק המזון. אותו חוק שאושר בכנסת הקודמת כבר לפני למעלה משנתיים.

התקנות מחייבות את הקמעונאים בענף המזון להקצות שטח מכירה ייעודי ומסומן למוצרים שבפיקוח, במיקום מרכזי ובולט לעין שבו יוצגו אך ורק מוצרים אלה, גם אם אזלו מהמלאי באופן זמני. לפי התקנות שאושרו, שטח המכירה יהיה מסומן ומופרד באופן מובחן משטח המכירה הרגיל – והמוצרים שבפיקוח יוצגו למכירה רק בשטח הייעודי.

עוד נקבע כי גודל השלט לא יפחת מעמוד A4, ברקע בהיר. בראש השלט תהייה כותרת: "מחיר בפיקוח ממשלתי" מודגשת בקו תחתי וגודל האותיות לא יפחת מגודל גופן 65 וצבען יהיה כהה. עוד נקבע כי גודל האותיות והספרות בתוך השלט לא יפחת מגודל גופן 26 וצבען יהיה כהה. עוד נקבע כי התקנות ייכנסו לתוקף 90 יום לאחר פרסומן ברשומות.

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עוה"ד חנה וינשטוק-טירי, הסבירה מדוע התעכבה הגשת התקנות זמן כה רב. חוק המזון אושר כבר בכנסת הקודמת, בשנת 2012. וינשטוק אמרה כי התקנות היו מוכנות מזמן, עוד בימי כהונתו של חה"כ אריה דרעי (שס) כשר הכלכלה. אלא שדרעי התפטר והיה צורך לקבל את אישורו של השר החדש, ראש הממשלה בנימין נתניהו…

מנהל תחום המזון באיגוד לשכות המסחר, נמרוד הגלילי, קבל על-כך שהתקנות מחייבות להקצות שטח מדף גם במקרים של מחסור וטען כי הדבר יוביל לכך שבעת מחסור המדפים יהיו ריקים. היועץ המשפטי של 'שופרסל', עוה"ד ערן מאירי איים ואמר כי אין חובה למכור מוצרים שבפיקוח ומי שלא רוצה להתעסק עם התקנות ועם שטחי המדף הריקים יכול פשוט לא למכור את המוצרים. הוא הוסיף כי התקנה לא תוביל להוזלת מחירים, בגלל ההתעסקות בסימון שתוביל להגדלת ההוצאות.

בתגובה אמרה חה"כ נחמיאס ורבין (העבודה), שניהלה את הישיבה, כי "אם באמת הייתם רוצים למכור מוצרים שבפיקוח, הייתם מציגים אותם כמו שצריך ולא היינו צריכים את התקנות. הדבר הזה נעשה בגלל שאתם לא חושפים את המוצרים בצורה נאותה".

עוד אמרה ורבין כי יש הבדל בין המכולות הקטנות והסופרים הגדולים, ומשרד הכלכלה צריך לבחון התייחסות שונה לכל אחד מהם. התקנות אושרו ללא מתנגדים, כאמור

כתיבת תגובה