חוק חדש יאסור על רכבי "אוטותל" לחנות ברחבי ת"א

יוזמת החוק ח"כ נורית קורן הסבירה כי יש לעירייה מספיק מקומות לחניות "אוטותל" בחניוני אחוזת החוף שברשותה במקום לגרום סבל לתושבי העיר והמבקרים הרבים

אוטו-תל צילום: יח"ץ

בדברי ההצעה לחוק נאמר כי מצוקת החניה בערים הגדולות הולכת וגוברת בשנים האחרונות. זמן החיפוש אחר חניה במרכזי הערים הגדולות הולך וגובר. נהג המעוניין להחנות רכב ברחוב, בדרך עירונית, במרכז עיר גדולה, יאלץ לבזבז זמן לא מבוטל בחיפוש אחר חניה, לעיתים עד שלושים דקות. לדוגמה, בעיר תל-אביב-יפו, בדומה לערים מרכזיות בעולם, אחד מכול שלושה כלי רכב העומד ב"פקק תנועה" בדרך עירונית, הוא נהג כלי רכב המחפש חניה.

אין כל ספק כי מי שסובל ממצוקת החניה, במיוחד בעיר כמו תל-אביב-יפו, הינם תושבי העיר, שאין להם מקום חניה "שמור-פרטי", שהינו בבעלותם או שהם בעלי זכות השימוש הבלעדית בו. למצוקת החניה מוסיפים בעלי העסקים בעיר, הבאים בשערי העיר כדי לעבוד, או כדי לקנות מוצרים, מצרכים ושירותים מבעלי העסקים המקומיים או הבאים ליהנות במקומות בילוי בעיר הגדולה.
כל פגיעה או הפחתה במספר מקומות החניה בתשלום, ברחובות העיר הגדולה, תעצים את מצוקת החניה, ובמקרה של העיר תל-אביב-יפו, תהפוך אותה לבלתי נסבלת.

עיריית תל-אביב-יפו, הפחיתה באופן ניכר מספר בלתי מבוטל של מקומות חניה שהוכרזו כדין כמקומות חניה בתשלום, לטובת הקצאת מקומות אלו לצורך פרויקט ה"אוטותל", מיזם של עיריית תל-אביב-יפו להשכרת כלי רכב בתשלום לכל המעוניין. סביר כי מקומות החניה שנגזלו מציבור התושבים ובאי העיר לצורך מיזם המעשיר את קופתה של עיריית תל-אביב פוגע ואף יפגע בהם עוד יותר בעתיד.
פרויקט ה"אוטותל" הינו דוגמה למה שעלול להפוך למדרון חלקלק, והמחייב את התערבותו של המחוקק. נחזה להיות כי עיריית תל-אביב-יפו אינה מפעילה שיקול דעת ראוי: בבעלותה או בחזקתה והפעלתה של עיריית תל-אביב-יפו, חניונים ציבוריים המנוהלים ע"י חברת "אחוזת החוף". מדובר על חניונים רבים בפריסה רחבה ברחבי העיר, שהחניה בהם הינה בתשלום לאלו שאינם תושבי העיר. עיריית תל-אביב-יפו הייתה יכולה בנקל להקצות מספר מקומות בכל אחד מחניונים אלו לפרויקט ה"אוטותל", אך בחרה בחוסר שיקול דעת ראוי לגזול מהציבור מקומות חניה ברחובות העיר.

מטרתה של הצעת החוק למנוע פגיעה באיכות חייהם של תושבי הערים הגדולות, על-חשבון העשרתה של הקופה של הרשות המקומית. לפיכך, מוצע לקבוע שרשות מקומית אשר הקצתה מקום חניה בדרך עירונית, שנמצאת בתחום שיפוטה, לא תוכל לשנות את ייעוד מקום החניה כך שישמש כמקום חניה לכלי רכב המיועד לשירותי השכרה.

כתיבת תגובה