ח"כ חנין על 'קוי המהדרין': אין סיבה שהם זולים יותר מקווים רגילים

ועדת המשנה לתחבורה ציבורית דנה השבוע ברפורמה בתעריפי תחבורה ציבורית בנסיעות בין-עירונית. יו"ר הוועדה ח"כ דב חנין: "האוכלוסייה החרדית צריכה לקבל תחבורה ציבורית זולה, אבל אין סיבה ששאר הציבור לא יהנה מזה גם".

אוטובוס אגד. אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט | פלאש 90

ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של הכנסת דנה השבוע בתכנית משרד התחבורה לקידום רפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית בנסיעות בין-עירוניות.

לפני כשנתיים הושק החלק הראשון של רפורמת המחירים בתחבורה הציבורית – והמחירים במטרופולינים הוזלו באופן משמעותי. לאחר מאבק ממושך של וועדת המשנה לתחבורה ציבורית להוזלת מחירי התחבורה הציבורית גם בנסיעות בין-עירוניות, הכריז משרד התחבורה על רפורמה גם בתעריפים הבין-עירוניים. הוועדה התכנסה כדי לבחון מה יוכלל ברפורמה, כיצד תתוקצב ותיושם, ומה יש לעשות כדי לחבר באמת את הפריפריה למרכז.

ח"כ דב חנין, יו"ר הוועדה, פתח את הדיון ואמר: "דרשנו שהרפורמה לא תיעצר במחירים במטרופולינים, ותכלול גם נתיבים בינעירוניים. הוזלת המחירים היא צעד חשוב בשביל לחבר באמת את הפריפריה למרכז.

העלויות חייבות להיות נמוכות אם אנחנו רוצים שהמדינה תתנהל כיחידה אחת.  סוגיה מרכזית שצריכה להיפתר במסגרת הרפורמה היא פערים במחירים בין 'קווי מהדרין' לבין קווים רגילים. אלו פערים של עשרות אחוזים. זה דבר פסול, ובלתי ראוי. אני בעד תחבורה ציבורית זולה מאוד לאוכלוסייה החרדית, אבל אני בעד שגם האוכלוסייה האחרת תהנה מזה. משרד התחבורה אמר כבר ב-2013 שהדבר הזה לא יוכל להיפתר אלא במסגרת רפורמה כוללת, ועכשיו כשהוכרזה הרפורמה, יש להכליל בה גם תיקון לאפליה הזו".

רן שדמי, נציג משרד התחבורה טען כי "במסגרת הרפורמה אנחנו מחברים בין מה שקראנו לו 'טבעות סמוכות' במטרופולינים שונים שעד עכשיו לא היה קשר ביניהם. עכשיו באמצעות כרטיסי מנוי יומי וחודשי נחבר טבעות מטרופוליניות שונות. אדם יוכל לנסוע באופן חופשי גם אם יצטרך לעבור 2-3 אוטובוסים עם אותו הכרטיס, שתקף גם במעבר בין אוטובוס לרכבת. העלות תהיה בסדר גודל של 37.5-40 ₪ לכרטיס יומי. הרפורמה הנוכחית עוסקת רק בכרטיסי מנוי – יומי או חודשי, ולא בכרטיס של נסיעה בודדת".

גיל יעקב, מנכ"ל ארגון '15 דקות' תהה: "יש עדיין פערים משמעותיים במחירי הנסיעות הבודדות. האם לא נכון לאפשר גם לנוסע הבודד נסיעה בתחבורה ציבורית טובה? משרד התחבורה שוב לא בחר לתקצב במלואה רפורמה שיכולה להיטיב עם הציבור."

כתיבת תגובה