ח"כ מקלב: לא ניתן לחסום את הציבור משירותי אובר בישראל.

משרד התחבורה: "נציג בשבועות הקרובים חקיקה להסדרת התחבורה השיתופית". יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ אורי מקלב: "באיזה זכות אתם חוסמים מהציבור שירות חדשני הנהוג בעולם כולו?"

ח"כ אורי מקלב

ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה אחה"צ (ב') ישיבת המשך בנושא 'הגברת התחרות בתחבורה הציבורית באמצעות התחבורה השיתופית'.

במהלך הדיון ציין נציג משרד התחבורה, דרור גנון כי המשרד יציג בתוך מספר שבועות תוכנית להסדרת התחבורה השיתופית בישראל: "המשרד משקיע את כל כוחו במערכות של הסעת המונים, זו מדיניותו. במקביל כל הנושא השיתופי נמצא אצלנו בהצעה לחקיקה שאנחנו מקדמים ותסדיר את הנושא, נציג אותה בקרוב מאוד, בתוך מספר שבועות. המשרד הוא האמון על תחום התחבורה ויודע מה נדרש. לא התרשמנו מבדיקות שעשינו שהגודש בכבישים ירד כתוצאה מנסיעות שיתופיות. זה הפך להיות מקצוע, זה איבד את השיתופי והפך לענף מתחרה. בישראל נוסעים 780 מיליון אנשים בשנה באוטובוסים, יש גידול של 8 אחוז בשנה האחרונה".

עו"ד יונתן צוויקל, רשות ההגבלים העסקיים: "הסדרה אנכרוניסטית מונעת מהציבור הרבה דברים שהוא יכול לקבל, לא רק הפחתת המחיר, הגדלת המגוון והגדלת האיכות. מעבר לתועלת של הצרכנים הפרטיים, יש לתחבורה פוטנציאל של ממש לתרום למשק – צמצום הפקקים והזמן שאנשים מכלים בדרכים, מתן שירות לכל מיני אזורים שלא מקבלים שירות. לעניין הגודש, רוב המחקרים מדברים על תרומה להפחתת הגודש. אלה דברים שהציבור הישראלי זכאי לקבל. יש לתת מענה לבעיית נהגי המוניות אך לא יכול להיות שכל הציבור יסבול בגלל האינטרס הזה".

יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות: "לא התנגדתי מעולם לתחבורה שיתופית, אמרנו שנעשה את זה דרך המוניות בלבד. בישראל יש 360 מוניות על כל אדם מול 1,000 לאדם בעולם, הנהגים לא גומרים את החודש, איפה יכנסו עוד נהגים? בשמחה ניתן את השירות ונוזיל את המחירים אפילו ב-50 אחוז. השיתופיים הפרטיים יסעו בנתיבים הרגילים, העומס יגדל ו-30 אלף משפחות פרנסתן תיפגע".

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב יצא נגד דברי נציג משרד התחבורה במהלך הדיון: "ההשקעה בתחבורה השיתופית בישראל קטנה מאוד. משרד התחבורה, אתם אומרים שבדקתם את הנושא מקצועית הגיע הזמן שתוציאו מסמך מקצועי ומנומק. התשובות שאתם נותנים בדיונים בכנסת הן באוויר, יש לי תחושה שגם ההתייחסות המקצועית במסמך שלכם היא מצומצמת ביותר ומבוססת הערכות, אני מבקש שתעמידו את כל הסיבות, הנתונים והניתוחים המקצועיים שהביאו לתפיסתכם. אפשר להתווכח על העומסים בכבישים? על מה שאנחנו עוברים בדרכים שנים? לציבור מגיעה הזכות לקבל שירות חדשני בדומה לעולם כולו, באיזה זכות אתם יכולים לחסום מפני הציבור תהליך כזה?".

כתיבת תגובה