טובת הנושים עדיפה על פני שיקולים פרוצדוראליים?

אם לשפוט לפי החלטתו של נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, התשובה חיובית. בית המשפט דחה בקשה לבטל את מכירת 'מגדל הזוהר' לחברת 'הרברט סמואל' למרות טענות לפיהן הנהנה מהמכירה יהיה בעליה לשעבר, דודי אפל

דודי אפל. צילום: יוסי זלינגר | פלאש 90

חברת 'מגדל הזוהר' שבנתה את שכונת גני אביב בלוד בה מתגוררות אלפי משפחות, נמצאת בעין הסערה בעקבות פסק דין של בית המשפט המחוזי בתל אביב. החברה שנוסדה על ידי איש העסקים דודי אפל ועורך הדין דרור חוטר-ישי נקלעה בתחילת העשור לקשיים כלכליים.

למרות שחובה לא היה גדול במיוחד, שופטת בית המשפט המחוזי, השופטת בדימוס ורדה אלשיך, סירבה להצעתה לפרוס את החוב והורתה לפרקה. מפרק החברה הציע את נכסיה למכירה. הקרקעות שבבעלותה נרכשו על ידי איש העסקים משה אהרוני תמורת יותר מ-230 מיליון שקל ואילו האחזקות בחברה עצמה עמדו למכירה. אהרוני הציע תמורתם 95 מיליון שקל ואילו חברת הרברט סמואל על הים הציעה סכום כמעט כפול – 180 מיליון שקל.

אלא, שבנו של אפל מחזיק בכמחצית ממניותיה של החברה. ואפל הורשע פחות או יותר בתקופת פירוק החברה בעבירות שוחד ואף ריצה עונש מאסר שהסתיים לפני יותר משנתיים. אהרוני שרצה מאוד במגדל הזוהר, פנה באחרונה לבית המשפט וביקש לבטל את המכירה להרברט סמואל בטענה כי אפל האב המשמש יועץ לחברה הוא בכלל בעל זכויות בה. לא יעלה על הדעת שהוא ירכוש במחיר מוזל את החברה שנקלעה לקשיים עקב ניהולו.

תביעתו של אהרוני נדחתה כבר בסיבוב קודם, בקיץ האחרון והוא עתר לבית המשפט העליון. אהרוני טען אז כי כבר לפני מספר שנים אישר בית המשפט למכור לו את החברה כולה תמורת 330 מיליון שקל. למעשה, כרגע מדובר במכירת האחזקות בחברה. תביעתו נדחתה כאמור. במקביל, פנה אהרוני באחרונה לבית המשפט ודרש לבטל ולפחות לעכב את המכירה בשל הטיעון האמור לפי אפל הוא "נהנה" מהמכירה.

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה את תביעתו ושב ואישר את המכירה להרברט סמואל. השופט איתן אורנשטיין הבהיר כי טובת הנושים קודמת לכל וכי גם אם היו מוכחות הטענות לפיהן אפל הוא זה שנהנה מהמכירה, דעתו הייתה נותרת זהה. הסכום שהציעה הרברט פשוט גבוה יותר. מעניין מה תהיה פסיקת בג"ץ בנידון.

כתיבת תגובה