יו"ר קבינט הדיור תוקף: "המדינה, היזמים והבנקים אשמים"

לדבריו, "בנק ישראל מנע הבאת עובדים זרים ומדיניות הריבית שלו תורמת באופן משמעותי לגידול הביקושים בדיור ■ כווווולם אשמים… ומה הפתרון שלו למצוקת הדיור?

יצחקי. כ ו ל ם אשמים. חוץ ממנו, כמובן. אוליבר פיטוסי פלאש90

"תכנית מחיר למשתכן היא לא פתרון למשבר הדיור. בשביל לפתור אותו צריך להוסיף ייצור דירות, אבל צריך לעשות משהו בשלב הביניים ובחרנו לדבר באותם חסרי דיור", כך אומר יו"ר קבינט הדיור, אביגדור יצחקי, לאתר Bizportal. לדבריו, "אנו מוסיפים אנשים שלא התכוונו עד עתה לקנות דירה, אבל למה הם לא התכוונו? כי לא הייתה להם יכולת. אנחנו רוצים לדאוג לאלה שיש להם פחות יכולת מאשר אלה שיש להם יותר יכולת".

יצחקי שידוע בהתבטאויות שלו שלא תמיד עולות בקנה אחד עם המציאות, ובעבר הבטיח שמחירי הדירות ירדו כבר ב–2015, מאשים את כ ו ל ם במחירי הדיור הגבוהים: "שותפים לבועה הזו הם המדינה, היזמים, הבנקים וכל מי שיכול היה לדחוף ידו אל הבועה הזו. אנו נפוצץ את הבועה הזאת".

יצחקי מטווח את האש מול הבנקים ואומר, "בנק ישראל לא השתתף במאמצים להגדיל את ייצור הדירות במדינת ישראל, הוא מנע הבאת עובדים זרים, ומדיניות הריבית שלו תורמת באופן משמעותי לגידול הביקושים בדיור. הוא שותף לכל אלה שהיו פה עד עכשיו וגרמו למחירי הדירות לעלות ולזה שאפשר לספסר בקרקע ולזה שאפשר להעלות את הוצאות הפיתוח. לבנק ישראל יש אחריות לעניין הזה, ולהצביע כאילו מישהו אחר עושה משהו לא טוב – שיגיע הוא עם פתרונות ודרכים לממש אותם."

באשר לנתון שהבנקים מערימים קשיים בפרויקטים של מחיר למשתכן, אומר יצחקי: "אנחנו מטפלים בעניין באינטנסיביות. אני בטוח שהדבר ייפתר. התנהגות הבנקים מעט בעייתית ואיננו יודעים ממה זה נובע. יש גם ויכוח – יש אפשרות בחוק לתת או ערבות חוק מכר או הערת אזהרה בטאבו, וחלק מהבנקים החליטו שהם יתנו משכנתאות רק למי שיקבל ערבות חוק מכר עבור התשלומים שלו. אנחנו עכשיו דנים בעניין שנוגע גם לבנקים, לקבלנים ולדיירים, ואני מניח שבשבוע הבא נגיע לפתרון. הכל יבוא על מקומו בשלום, אני מציע לכולם להירגע".

 

כתיבת תגובה