יחימוביץ: קוראת לראה"מ ולאוצר להתערב במשבר הפיטורים בטבע

הועדה לענייני ביקורת המדינה התכנסה היום לדיון על הפיטורים בטבע – יו״ר הוועדה ח"כ שלי יחימוביץ׳ הוסיפה: ״אין קול ואין ציוץ מכיוונם של נתניהו וכחלון בעיצומו של אחד האירועים הקשים והחמורים המתרחשים בשעה זאת במשק״

בדיון התברר עוד כי דו"ח מבקר המדינה על טבע, שעסק בהיעדר הקשר בין הטבות מס ובין התחייבויות החברות הנהנות לעמידה בקריטריונים נוספים – לא יושם כלל. הדו"ח, שנכתב ב 2013, עסק כולו בטבע אף ששמה של טבע לא הוזכר (המבקר מבקר אך ורק את תפקוד המדינה). נתוני ההטבות ב2014, 2015, 2016 ו 2017 עודם "סודיים".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ, אמרה שהיו ניסיונות אינטנסיביים של טבע למנוע את הדיון בכנסת על הפיטורים המתוכננים. יחימוביץ׳ ציינה שהדיון עוסק בדו״ח המבקר בעניין החוק לעידוד השקעות הון, שאמנם לא מופיעה בו המילה ״טבע״, אבל כל כולו עוסק בחברת טבע, ובהטבות המופלגות שקיבלה במשך שנים – יותר מ-20 מיליארד שקלים בין 2006 ל-2013.

עוד הבהירה יחימוביץ׳ שלנוכח הדממה המוחלטת של ראש הממשלה ושר האוצר באחד האירועים הקשים והחמורים המתרחשים בשעה זאת במשק, היא תשקול לעשות שימוש בכלים החוקיים העומדים לראשות הוועדה לענייני ביקורת המדינה כדי למנוע את הפיטורים בטבע – לרבות הקמת ועדת חקירה ממלכתית, שימוש בצווי הבאה, ובקשה ממבקר המדינה לערוך בדיקה יסודית נוספת בעניין הטבות המס שניתנו לטבע. יחימוביץ׳ קראה לראש הממשלה ולשר האוצר להתערב בגל הפיטורים המתוכנן במלוא העוצמה.

עו"ד צחי סעד וניר עוזרי ממשרד מבקר המדינה פירטו את עיקרי הממצאים בדו״ח. בתחילת דבריהם אמרו כי עידוד השקעות הון הוא צעד מבורך ורצוי. אולם, כשהטבות המס ניתנות בהיקפים כל כך משמעותיים, חשוב לבחון מה התפוקה והתועלת שקיבל מהן המשק. הדוח העלה שמרבית ההטבות ניתנו למספר מועט של חברות, שגם כך שילמו מס חברות נמוך. לא ברורה היעילות של החוק, ובפרט התרומה לפיתוח הפריפריה, אין איסוף נתונים שיטתי הבודק את האפקטיביות וההשפעה על המשק מההטבות, ורק 28% מהעובדים של החברות המוטבות גרים בפריפריה.

מיכאל אסולין, מנהל בכיר תחום לעידוד השקעות הון ברשות המיסים, אמר כי הוא כפוף למגבלת סודיות בהתאם לפקודת מס הכנסה, ולכן לא יכול לחשוף נתונים על הטבות המס בשנים האחרונות. אסולין אמר כי בחינת שיעור ההטבות נעשית בצורה יבשה; סכום ההכנסה החייבת מול כמה מס הייתה משלמת החברה אילו לא הייתה זכאית להנחה. זו קביעה קצת בעייתית כי איננה מאפשרת להשוות מה היה קורה אילו חוק לעידוד השקעות הון לא היה קיים, וכמה מתוך חברות אלו היו משקיעות בישראל. הוא הוסיף ואמר כי בשנת  2011 נעשתה רפורמה בחוק. הרפורמה ביטלה  את הפטור המלא והעמידה אותו על 7.5% מס באזור פיתוח א׳ ו-16% במרכז. לחברה טכנולוגית 7.5% באזור א' או 12% באזור אחר. מטרת השינוי הייתה לפשט את שיטת החישוב ולתת לחברות ודאות על שיעור הגבייה. הוא הדגיש כי זו הטבה שלא כוונה רק לטבע ויש חברות רבות שייהנו מהטבה זו החל מהראשון לינואר 17.

עידו סופר רכז תעשייה אגף התקציבים במשרד האוצר התייחס לשינוי בחקיקה שהוסיף את המסלול למפעל טכנולוגי מועדף ואמר כי המוטיבציה הייתה בגלל השינוי הבינלאומי במיסוי. נוצרה הזדמנות להשתתף בתחרות גלובלית להבאת חברות טכנולוגיות ולכך נעשה השינוי. סופר הבהיר כי הוא לא מתכוון להתייחס ל"טבע", וכי משרד האוצר לא מכיר תכנית שהוצגה על ידי טבע לפיטורי עובדיםיו"ר הוועדה, ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה כי היא המומה מסירובו של נציג האוצר להתייחס לנושא הדיון, כפי שפורסם. לאור סירובו להתייחס לסוגיה הקונקרטית שחררה אותו יחימוביץ מהדיון.

רפי פלג חבר ועד עובדי טבע ישראל סיפר לחברי הוועדה כי התחושה היא של דכדוך ואף אחד לא יודע מה יהיה מחר. העובדים לא צריכים לשלם את מחיר הטעויות של בכירים שחלקם הלכו הביתה, עם מצנחי זהב. הוא הוסיף ואמר כי איננו יודע מה מספר המפוטרים הצפוי, אבל כל אחד הוא מאה אחוז למשפחתו.

כתיבת תגובה