יעקב אשר מצטרף לקריאת שר התחבורה: אל תורידו מיסים

השניים מבקשים לנצל את העודף בהכנסות המדינה ממיסים על מנת להפחית את תאונות הדרכים. אשר אמר היום בדיון שקיימה ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, כי על המדינה להשקיע בהוספת ניידות ואמצעי אכיפה אלקטרוניים

יחייבו בקסדה. יעקב אשר | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

יושב ראש ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, חה"כ יעקב אשר (יהדות התורה), מצטרף לשר התחבורה וקורא לממשלה להשקיע בהצלת חיים והוספת ניידות ואמצעי אכיפה אלקטרוניים לפני הורדת המסים.

בדיון שקיימה היום (ג) ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לבטיחות בדרכים, דנה הוועדה באכיפת עבירות התנועה באמצעות מצלמות המהירות, ובמיזם שומרי הדרך של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אשר פתח את הישיבה והבהיר כי "נושא תאונות הדרכים לא יירד מסדר יומה של הוועדה עד שנצליח להוריד ככל האפשר את מספר הנפגעים בכבישים".

הוא התייחס להצהרותיהם של שרים בימים האחרונים על הורדת המסים, על רקע עודפי הגבייה ועסקת מובילאיי, וקרא לממשלה לטפל קודם כל בהצלת חיים. "אני קורא לשר האוצר להקציב סכום נכבד לתוספת ניידות ואמצעי אכיפה אלקטרוניים עוד לפני שמפחיתים מסים", אמר.

ד"ר סבטלנה צ'אצאשווילי-בולוטין התייחסה בדיון לנושא מצלמות המהירות ואמרה כי ככל שהמהירות עולָה, עולֶה גם הסיכוי להיפגע. היא הוסיפה כי העולם הולך ועובר למצלמות מקטע, בעזרתן ניתן לבצע אכיפת מהירות ממוצעת, והוסיפה כי מחקרים הראו כי אכיפה כזו גם מורידה מהירות, גם מקטינה סיכוי להיפגעות וגם משפיעה על תרבות הנהיגה.

ראש אגף התנועה במשטרה, ניצב דורון ידיד, אמר כי השר לביטחון הפנים עמד בהתחייבותו להכפיל את מספר הניידות, וציין כי כיום פועלות בשטח 228, מתוכן כשבעים ניידות מתנדבים. באשר לאכיפה, הוסיף ידיד ואמר כי בחודשים הראשונים של השנה עלתה האכיפה ב-47% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הוא ציין כי האכיפה נגד השימוש בסלולארי בעת נהיגה, זינקה ב-90%.

"אנחנו מתמקדים בעבירות מסכנות חיים ובבריונות. מבחינתנו המפגש בין השוטר לאזרח הוא ההרתעה הטובה ביותר, אבל שינוי תרבות הנהיגה לוקח קצת יותר משלושה חודשים", אמר ידיד שמונה לפני מספר חודשים לתפקידו. באשר למצלמות המהירות אמר ידיד כי הפרויקט פועל בשליש מכוחו, וציין כי בקטעים שהוצבו המצלמות נרשמה ירידה של 4% במהירות דבר שהשפיע על תרבות הנהיגה.

יושב ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, גיורא רום, אמר כי בישראל ישנן כעשרים מצלמות לכל מיליון תושבים, בעוד שבמדינות אחרות במערב עומד היחס על כמאה מצלמות לכל מיליון תושבים. הוא הוסיף כי היה צריך לגרום לציבור לאהוב את המצלמות ולא לכעוס עליהן, שכן הן נועדו לשמור על חיי האזרחים ולא בשביל להציק להם.

"בסוף אנחנו מחפשים את הנהגים שנוסעים במהירויות משוגעות באופן רציף, ולא במעבר חד פעמי. זה יהיה מאוד לטובת המשטרה אם היא תציג לציבור שהיא באה בגישה חדשה להגן על האזרח שומר החוק שנוסע בכבישים", אמר.

נציג לשכת עורכי הדין שהשתתף בדיון אמר כי "בהפעלת מערך המצלמות היו כשלים מכאן ועד להודעה חדשה. ייצור המערכת הופסק כבר בשנת 2005 וזה כמו לקנות היום מטוס ריסוס לחיל האוויר". הוא הוסיף כי במהלך משפט של לקוח אותו הוא מייצג, התברר כי מכון התקנים לא אמר אמת כשדיווח על 500 ניסויים בהולנד, וכי בפועל המערכת לא עברה ניסויים כפי שכתוב בתו התקן, וכי היא לא יוצרת הרתעה. "כל שיטת ההפעלה בעייתית, לכן הציבור שונא את המצלמות והפתרון היחידי הוא הוספת ניידות", אמר.

אשר שסיכם את הדיון, אמר כי יש צורך דחוף בהוספת לפחות 100 ניידות מאוישות נוספות, וקרא לממשלה ולשר האוצר לתקצב זאת, כאמור, עוד טרם הפחתת המיסים הצפויה.

כתיבת תגובה