יפה שעה אחת קודם

הלילה הסתיים לו שעון הקיץ לאחר 210 ימים. הרעיון של שעון הקיץ הומצא לפני יותר מ200 שנה מסיבות כלכליות. האם בימינו זה עדיין חוסך כסף?

שעון חורף shutterstock

בשנת 1784 למניינם החלו להנהיג בפריז "קימה עם הזריחה" מה שנקרא בימינו שעון קיץ. הרעיון אז היה לחסוך בנרות בשעות הערב. אם קמים מוקדם, הולכים לישון מוקדם וכך חוסכים.

יש הטוענים שגם כיום התאמה בין שעת ההשכמה לשעת הזריחה חוסכת באנרגיה, מכיוון שיש פחות צורך בתאורה מלאכותית בשעות העבודה. עם זאת, יש טוענים כנגד, שכיום השימוש בתאורה מלאכותית ובמכשירים חשמליים נעשה כה נפוץ, הן ביום והן בלילה, עד שמידת החיסכון של שעון הקיץ נתונה בספק. בנוסף, בניגוד לעבר, תאורה מלאכותית אינה האחראית לעיקר צריכת החשמל כיום, ישנם שימושים בחשמל הצורכים אנרגיה גדולים בהרבה, כמו למשל השימוש ההולך וגובר במזגנים שתופסים נתח גדול בצריכת האנרגיה.

השינויים בהרגלי צריכת האנרגיה, כמו גם מחסור במחקרים עדכניים וחד-משמעיים, מקשים על הערכת יעילותו של שעון הקיץ. זאת למרות שמשרד האנרגיה טוען כי מאז הסדרת שעון הקיץ בשנת 2013  הארכת שעון הקיץ חסכה למשק הישראלי יותר מ-200 מיליון שקלים במהלך ארבע שנים בלבד. ובשנת 2016 לבד חסך המשק כ-113 מיליון קוט"ש, המשקפים חיסכון כלכלי של כ-57 מיליון שקלים.

ישנם גם מחקרים סותרים בקשר לטענה האם הנהגת שעון קיץ מובילה להגדלת מחזור העסקים של בתי עסק מתוך השערה שאנשים נוטים לערוך קניות רבות יותר בשעות אור מאשר בשעות חושך. הטענה היא שאם אנשים קונים יותר אולי זה רע להם, אבל זה טוב לכלכלה, ושבסופו של דבר זה טוב להם…

עוד נושא לדיון הוא  האם שעון הקיץ חוסך לאנשים פרטיים או למעסיקים ולמערכות הממשלתיות. כלומר עקב שעון הקיץ, העבודה והלימודים מתחילים בשעות הקרירות יותר של הבוקר, וכך אפשר לחסוך שעה שלמה בהפעלת המיזוג שהיא ההוצאה היקרה יותר במקומות העבודה ובבתי הספר באזורים שבהם המזגן אינו פועל לאורך כל היום. מחיסכון זה נהנים המעסיקים והממשלה. מאידך, שעת כיבוי המזגנים לפנות ערב מתאחרת לשעה שבה רוב האנשים בביתם וכך הם נאלצים לשלם עבור שעה נוספת.

טענות נוספות התפרסמו בכך שאור יום הופך את הכבישים לבטוחים יותר, ושזה מצמצם את הפשיעה האלימה. אך אין לזה ראיות תומכות מוצקות. מקרב הרופאים יש שאומרים שבריא יותר לאנשים לישון בחושך, ושבריא להסתובב בשמש אחרי העבודה כי אור השמש עוזר לייצור ויטמין D.

יש הטוענים להצדקתו של שעון הקיץ עד כדי שהם מבקשים להנהיגו במשך כל השנה.

בכל מקרה שעון הקיץ יחזור אלינו בעוד 152 ימים לקראת חג הפסח, באור ליום שישי ז' בניסן ב23 במרץ 2018 למינינם.

כתיבת תגובה