ירושלים: עלייה של 50% בגניבת כלי רכב בשנה האזרחית היוצאת

חברת 'פוינטר' פרסמה היום את נתוני הגנבות בשנה הקודמת וממנה עולה כי נרשמה ירידה כללית של 19% ביחס לשנה שעברה מכלל ניסיונות גנבת כלי הרכב בישראל. ירושלים היא שיאנית הגנבות

שאריות של רכבים גנובים בשיטחי הרשות הפלסטינית. צילום: פלאש 90

מעלים את ירושלים את ראש גניבתם. בירת ישראל רשמה גידול של כ-50% ביחס לשנה שעברה, בגניבות כלי הרכב בשטחה. בסך-הכול, 9% מכלל כלי הרכב שנגנבו בישראל, היו בעיר ירושלים.

הגידול מוסבר, סביר להניח, בגלל הקרבה לשטחי הרשות הפלסטינית ומזרח ירושלים. כתוצאה מכך, גוברת היכולת לגנוב מכוניות ולהסליקן בתוך דקות בודדות בשטח שהכניסה אליו מצריכה כוחות צבא ומשטרה. עליה נרשמה גם בגלל כנופיות מאורגנות שפעלו באזור ירושלים. כנופיות אלו נתפסו לאחרונה ומאז מורגשת ירידה בפעילות הגנבות.

10% מגניבות כלי-הרכב בישראל בשנה שעברה היו בתל-אביב, ו-5% בפתח-תקווה; מדובר בזינוק של 42% בגניבות מכוניות מפתח-תקווה. 4% מהגניבות בוצעו בבאר-שבע, ככל-הנראה בגלל הקרבה לריכוזים של הפזורה הבדואית בנגב.

אבל למרות הנתון על העלייה בגניבות בירושלים – בחלוקה למחוזות, אזור המרכז הוא המוביל, עם 31% – עליה של 24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד; אזור השרון עם 21% – עליה של 16%; אזור השפלה עם 18% – ירידה של 11%; אזור ירושלים והסביבה עם 13% – ירידה של 8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אזור צפון עם 8% – ירידה תלולה של 42%; אזור דרום הוא האחרון ברשימה, עם 9% מכלל גניבות הרכב, ומדובר בירידה של 18% לעומת לתקופה המקבילה אשתקד.

הפרטים שפורסמו בידי 'פוינטר', מפרטים גם את השעות המועדות ביותר על-פני היממה: הפרטים שפורסמו בידי 'פוינטר', מפרטים גם את השעות המועדות ביותר לפורענות על-פני היממה: ובכן, השעות22:00 בערב עד 5:00 לפנות בוקר, אהובות במיוחד על הגנבים. הדבר נכון בייחוד לגבי רכבים פרטיים ומסחריות, ולפריצה בלילות היה גם סיכוי להפוך לאלימה. גניבת משאיות, עם זאת, מבוצעת לכל אורך היממה. קיימת גם תופעה נרחבת של גניבת מצברים ממשאיות.

ציוד מכני-הנדסי נגנב בעיקר בשעות הערב, לאחר סיום שעות העבודה, ובסופי שבוע. גניבות מחניון תת קרקעי מתבצעות לרוב לפנות בוקר ובסופי שבוע.

רכבים פרטיים ורכבי פנאי מהווים 62% מסך הגניבות – ומדובר בגידול של 37%. רכבים מסחריים מהווים 14% מסך הגניבות – ירידה חדה במיוחד של 64%; טנדרים מהווים 7% מסך הגניבות – נתון דומה ביחס לשנה שעברה; משאיות מהוות 14% מסך הגניבות – 17% פחות מהשנה שעברה; כלי ציוד מכני-הנדסי מהווים 3% מסך הגניבות – נתון זהה ביחס לשנה שעברה.

מרבית הגניבות של רכבים שבהן היה פתרונות מיגון ואיתור של 'פוינטר' סוכלו בידי המוקד המבצעי וכוחות האכיפה של החברה ובעזרת כוחות המשטרה וצבא – פעמים רבות תוך כניסה לשטחי הרשות.

אילן גולדשטיין מנכ"ל 'פוינטר', אמר כי "מדובר ב'פיגוע כלכלי'. הגנבות, בעיקר של רכבים חדשים ופופולאריים מהשנתונים האחרונים הנמכרים בישראל גורמים לנזק כלכלי רב. הגורמים המרכזיים בגידול זה משויכים כמו תמיד, לגידול בביקוש עבור חלקי חילוף לרכבים משנתונים חדשים, אך גם לתופעה שהולכת וגדלה של גנבות לשימוש שוטף ברכב לצורכי נסיעה".

כתיבת תגובה