ישראל ומצרים קרובות להסכם פיצוי על הפרת הסכם הגז המצרי

ארבע שנים לאחר שמצרים ביטלה באופן חד-צדדי את הסכם הגז עם ישראל, הסכם ששרד שלוש-ארבע שנים בלבד, מדווחת רשת 'בלומברג' כי ישראל ומצרים עומדות לחתום על פשרה במסגרתה תוותר ישראל על מחצית מהסכום

אסדת קידוח. צילום: משה שי, פלאש 90

סכסוך הגז בין ישראל ומצרים עשוי להסתיים בקרוב. במסגרת הסכם הגז בין המדינות שהחל לפעול לפני שמונה שנים, הוזרם גז טבעי מחופי אל עריש אל מסוף הגז של חברת החשמל באשקלון. הגז הוזרם בצינור שהונח לרוחבו של חצי האי סיני. במרחק של כחמישים קילומטר מרצועת עזה.

עם עליית האחים המוסלמים לשלטון, פוצץ הצינור פעם אחר פעם בידי מה שהוגדר "חמושים", "קיצונים" וכדומה. מאוחר יותר,  ב-2012, הודיעו המצרים על ביטולו של ההסכם לחלוטין ומאז לא חודשה הזרמת הגז. אספקת הגז המצרי לישראל פסקה וחברת החשמל הישראלית נדרשה לרכוש דלקים יקרים ומזהמים שמחירם השפיע כמובן על תעריפי החשמל.

הפרת החוזה על ידי המצרים הביאה את חברת החשמל ואת בעלי הצינור (חברת EMG) לתבוע את ממשלת מצרים בבית משפט בינלאומי. הצדדים החלו בהליך בוררות במסגרתו נקבע לפני כשנתיים כי מצרים תשלם לישראל 1.73 מיליארד דולר כפיצוי על הפרת ההסכם באופן חד-צדדי.

כבר אז הודיעו המצרים כי בכוונתם לערער על פסק הבוררות בפני בית משפט בשווייץ. היום (ד) דיווחה רשת התקשורת הכלכלית 'בלומברג', כי ישראל ומצרים הגיעו לפשרה סביב סכום הפיצוי, וכי האחרונה תשלם כמחצית מהסכום (כ-865 מיליון דולר) שתשולם בתשלומים לאורך 14 שנה.

נציין כי במסגרת משא ומתן על הסכם גז חדש בין המדינות, ישראל היא זו שתספק למצרים גז טבעי מהמאגרים הגדולים שהתגלו מול חופי חיפה במים הכלכליים של ישראל. לא ברור כיצד מתכוונת ישראל והשותפות במאגרים, להסתמך על ממשלת מצרים וחברת החשמל שלה, שישלמו תמורת הגז. כך או כך, ייתכן כי בימים אלה הגיע הסכסוך בין הצדדים לפיתרון.

כתיבת תגובה