כדי להגן על מפעל הזכוכית 'פניציה' אושר היטל להגבלת יבוא זכוכית

חברי הכנסת אישרו פה-אחד את הצו שיימנע את סגירת מפעל 'פיניציה' והשתלטות זרה על תעשיית הזכוכית בישראל, וועדת הכספים האריכה בשנתיים את תוקפו של היטל היצף על יבוא זכוכית מטורקיה שהיה קיים כבר מאותה הסיבה, המתנגדים טוענים אנחנו לקוחות שבויים.

מפעל פניציה בירוחם. צילום: משה שי פלאש 90

ועדת הכספים אישרה פה-אחד, צו המאריך בשנתיים את תוקפו של 'היטל היצף' על יבוא זכוכית לא מעובדת לישראל מטורקיה. מדובר בצו עליו חתום שר הכלכלה ושנועד למנוע את הצפת ענף ייצור הזכוכית בישראל בזכוכית מיובאת במחירי הפסד ממפעלים בטורקיה. מדובר בהארכה של צו קיים שנכנס לתוקף לפני כשנה וחצי בעקבות פנייה של הבעלים של מפעל 'פיניציה' למשרד הכלכלה בטענה, כי אינם יכולים להתמודד עם הסחר הלא-הוגן שכולל יבוא מטורקיה במחירי הפסד, מחירים הנמוכים ממחיר הזכוכית הלא-מעובדת הנמכרת בטורקיה עצמה במחירים גבוהים יותר. בעקבות הפנייה, פתח משרד הכלכלה בחקירת הנושא שבסופה הובא הצו לאישור ועדת הכספים לפני כשנה וחצי ועתה, לקראת פקיעתו, מובא הצו להארכה בשנתיים נוספות.

חברי ועדת הכספים, קואליציה ואופוזיציה, תמכו בבקשת שר הכלכלה להאריך את הצו, מתוך רצון למנוע פגיעה במפעל פיניציה ולמנוע פיטורי 170 עובדים ועוד עובדים רבים במעגלים השני והשלישי.  חברי הכנסת הסכימו לאשר את הצו כבר לפני שנה וחצי וגם להאריך אותו בעוד שנתיים, לאחר שהנהלת המפעל התחייבה שלא לעשות שימוש לרעה בהיטל ולא להעלות את מחיר הזכוכית למעבדים המקומיים.

הממונה על היטלי סחר במשרד הכלכלה, דני טל, אמר היום בדיון, כי "למפעלים בטורקיה יש עודף כושר ייצור העומד בהיקף של יותר מ- 30 מיליון טון בהשוואה ליצרנים המקומיים. אם יוחלט על הורדת ההיטל, נחווה פה חידוש של ההיצף והמשמעות יכולה להיות הרסנית למפעל פיניציה ובשלב הבא, לכל שרשרת הייצור, מיצרנים ועד מעבדי הזכוכית.  על-כן המלצנו לשר להאריך את ההיטל בעוד שנתיים והוא קיבל את ההמלצה".

נציגת הממונה על ההגבלים העסקיים, דנה בר צור: "אנחנו מתנגדים להיטל, זה כלי שצריך להשתמש בו בזהירות. יש יצרן יחיד שהוא מונופול ואנחנו לא חושבים שצריך לתת לו את הכוח. אין כאן היצף".

דני טל ממשרד הכלכלה השיב: "אין חסימת יבוא, יש יבוא ממדינות אחרות. יש היצע בשוק, כולל פיניציה שמסיטה חלק מהייצור שלה לשוק הפנימי. כמובן שאחרי קבלת ההיטל אין היצף, כי אין יבוא מטורקיה, אבל בעלי פיניציה לא מנצלים את המצב ועומדים בהתחייבותם שלא להעלות מחירים לאורך תקופת ההיטל".

מנדג, אמיר קירל מנכ"ל חברת גלסקו מחסני זכוכית, הרוכשת זכוכית מפניציה אמר בדיון כי חברתו היא לקוח שבוי של פניציה, וההיטל פוגע בו. הוא הוסיף כי "לא רק עובדי פניציה חשובים. כ-2500 איש מועסקים בעיבוד זכוכית, ובפניציה מועסקים כ-170 עובדים"

כאמור, בסופו של דבר ולאחר דיונים חוזרים ונשנים, החליטה ועדת הכספים לאשר את הצו פה-אחד, קואליציה ואופוזיציה, בשנתיים נוספות.

כתיבת תגובה