כמה מניות מכרו בעלי עניין לציבור בחצי השנה האחרונה?

מחלקת המחקר של הבורסה פרסמה הבוקר את סיכום המכירות של בעלי עניין למחצית הראשונה של השנה. מהסיכום עולה כי בעלי העניין מכרו לציבור מניות בשווי כולל של כ-2.6 מיליארד שקל

צדיק בינו. צילום: משה שי | פלאש 90

במחצית הראשונה של השנה מכרו בעלי עניין לציבור מניות בשווי של כ-2.7 מיליארד שקל. כך עולה ממחקר שערך קובי אברמוב, מנהל יחידת המחקר של הבורסה לניירות ערך בתל-אביב. בשנה הקודמת שהייתה שנת השיא במכירות בעלי עניין, הסתכמו המכירות בכ-6 מיליארד שקל.

בבורסה מסבירים כי המכירות נועדו, בין היתר, במטרה להגדיל את שיעור החזקות הציבור ולשפר את מיקומי החברות במדדי הדגל של הבורסה. כזכור, בפברואר האחרון ביצעה הבורסה רפורמה במדדים אשר הגדילה את מספר החברות הכלולות בהם והעלתה את שיעור החזקות הציבור הנדרש בכדי להיכלל במדדי הדגל.

אבל זה לא יכול להיות ההסבר היחיד. הסבר נוסף נוגע לחוק הריכוזיות. רבים מבעלי השליטה העדיפו למכור את מניותיהם כדי לעמוד בדרישות החוק. המכירות הבולטות ביותר היו זו של צדיק בינו שמכר את יתרת החזקתו בפז נפט – 7.2% ממניות החברה בשווי כולל של 426 מיליון שקל. צדיק עשה זאת ככל הנראה במטרה לעמוד בדרישות הפרדת החזקות ריאליות ופיננסיות בחוק הריכוזיות. אליו הצטרפו גם משפחות ליברמן ואבלס שמכרו מניות בשווי 163 מיליון שקל.

עסקה נוספת ובולטת היא זו בה נמכרו על-ידי חיים דנון 12% ממניות קרסו מוטורס בשווי 318 מיליון שקל. מכירה זו העלתה את שיעור החזקות הציבור בחברה באופן שאפשר את כניסתה למדד ת"א-צמיחה. בבורסה מציינים כי במהלך החודש הנוכחי ביצעה החברה הנפקה גדולה שתסייע בשדרוגה למדד ת"א-90 במועד העדכון הקרוב בתום יום המסחר בשלישי לאוגוסט.

והעסקה השלישית הגדולה היא עסקת מכירת כשמונה אחוזים ממניות בתי הזיקוק על-ידי החברה לישראל (200 מיליון שקל) והמפעלים הפטרוכימיים (172 מיליון שקל). מוכרים בולטים נוספים השנה היו קרנות השקעה : די.בי.אס.איי שמכרה מניות דנאל כוח אדם ושגריר בשווי 173 מיליון שקל, באטרי שמכרה מניות איי.די.איי ביטוח בשווי 104 מיליון שקל ופידליטי שמכרה מניות רמי לוי בשווי 78 מיליון שקל.

כתיבת תגובה