כמה תשלמו על שקיות בסופר?

אפס. זה מחירה של שקית ניילון ברשתות השיווק. לפחות עד שמשרד האוצר יפסיק לריב עם חברי הכנסת. חוק השקיות צפוי להיתקע בכנסת בשל התעקשות האוצר לגבות מע"מ מכל שקית

סופרמרקט. אילוסטרציה | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בניסיון להילחם בזיהום שיוצרות שקיות פלסטיק, קודם בכנסת הקודמת "חוק השקיות" שביקש לחייב את רשתות השיווק לגבות עבור המדינה "אגרת ניקיון" על כל שקית חד-פעמית שניתנת בחינם ללקוחות.

החוק ביקש לגבות עבור כל שקית עשר אגורות שיופנו לקרן מיוחדת שתיועד לאיכות הסביבה.

ההערכה היא כי חוק השקיות יכניס לקרן סכום של כ-50 מיליון שקל בשנה. בוועדת הפנים מתעקשים שמלוא הסכום יופנה לקרן וגם אם יוחלט על הטלת מע"מ על האגרה, יופנו ההכנסות ממע"מ לקופת הקרן. באוצר, ככל הנראה, מתנגדים ויש להם סיבה טובה.

באוצר חוששים שבכל אגרה שתוטל על הציבור ואף באגרות שכבר הוטלו, ידרשו חברי הכנסת להפנות את מלוא ההכנסות, כולל המע"מ, ליעד האגרה ולא ישאירו את המע"מ בקופת המדינה, מה שעשוי לצמצם את הכנסות המדינה ממס ערך מוסף במילוני שקלים.

נציין כי רכיב המע"מ בכספי הפיקדון שאנו משלמים על בקבוקים, מועבר למשרד האוצר. כמו גם המע"מ על היטלי הטמנת הפסולת שמשלמות הרשויות המקומיות (ואותו אנו משלמים באמצעות אגרת הארנונה). כך שכל עוד לא יגיעו חברי הכנסת ופקידי האוצר להסכמה, נוכל להמשיך לצרוך שקיות ניילון ללא רגשי אשמה. היום אמורה ועדת הפנים של הכנסת לדון בנושא. נמשיך לעקוב.

 

כתיבת תגובה