כשהחרדים מחזקים את הרבנות. דיון סוער בוועדת הכלכלה

דיון סוער אודות מערכת הכשרות התקיים היום בוועדת הכלכלה של הכנסת ביוזמת חברי כנסת מיש עתיד ומהשמאל. חברי הכנסת החרדים תקפו בחריפות את אלה שמבקשים לפגוע במערכת הכשרות של הרבנות הראשית

איזה הכשר אתה בוחר? אילוסטרציה. צילום: באדיבות המצלם

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (ב) בעלויות הכשרות. אחד מיוזמי הדיון, חה"כ יאיר שטרן (התנועה) טען בדיון כי "הכשרות מקשה עליו, כי היא מרחיקה אנשים מהיהדות" והאשים את משגיחי הכשרות שהם קובעים איסור על אכילת תירס בקלחים או אכילת תותים בשל חשש למזיקים, בעוד שהם עצמם לא עומדים באיסורים אלה בבתיהם. שטרן היה נחרץ כאשר האשים בלי בושה את מערכת הכשרות כולה ואמר: "אי אפשר לסמוך על הכשרות של הרבנות כי היא מושחתת, ובנוסף לכך יש כשרות על גבי כשרות.

חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו), גם היא מיוזמי הדיון, אמרה: "מגיעים אלינו סיפורים מסמרי שיער, כמו בעל חנות למכירת קונפטי ואביזרים לאירועים שקיבל קנס רק כי הוא מחזיק גם חבילות של סוכריות שיש להם כשרות בד"ץ, אבל לא הייתה לו כשרות לבית העסק וכשהוא ערער, הקנס הוכפל מ-2,000 ל-4,000 שקל". לטענתה יש להותיר את הרבנות כגוף מפקח בלבד שיפקח על הכשרויות השונות אך לא יעניק כשרות.

דברים דומים בגנות הרבנות השמיעו כמה חברי כנסת נוספים. חברי הכנסת החרדים שנכחו בדיון אמרו כי מדובר בהאשמות חמורות וכי הנתונים שנמסרו לוועדה כלל לא מדוקים. חה"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי מסמכים של הרבנות הראשית מפריכים את המסמך של האוצר על עלות "מונופול הכשרות". לדבריו, איש אינו מכריח בתי עסק או יצרנים להצטייד בשתי כשרויות או יותר, ומי שעושה זאת יודע שככה יוכל למכור יותר מוצרים. "רוצים לקעקע את נותני הכשרות ולעשות רפורמה בהלכות הכשרות ולכן מסיתים את הציבור", אמר מקלב.

חה"כ מיכאל מלכיאלי (שס) אמר כי אין ספק שהציבור רוצה לאכול כשר ואם לא תהייה כשרות, הציבור הדתי והמסורתי לא יקנה. חה"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הוסיף על הדברים ואמר: "כמו שהמשטרה נותנת הנחיות אבטחה באירועים וקניונים, כמו שיש תקן על מקלטים יש כשרות בסיסית שקובעת הרבנות הראשית. כמו שאף אחד לא מכריח אותנו איזה רכב לקנות כך לא מכריחים אותנו באיזה כשרות לבחור. כמו שאנחנו מאמינים לאנשי הביטחון צריך להאמין גם לאנשי הרבנות".

אשר אף סנט בשטרן ואמר "יש אלוף שרצה להיות רב אלוף, וזה לא יָצָא, אז הוא מנסה להיות רק רב". הרוחות סערו ויושב ראש הוועדה, חה"כ איתן כבל, הוריד את גובה הלהבות והתייחס להודעת נציג הרבנות הראשית שסיפר כי הרב הראשי, הגר"ד לאו הקים ועדה שתפרסם בחודשים הקרובים המלצות סופיות לשיפור וייעול הכשרות. הוא אף ציין כי הוא מקבל את ההערה לגבי כפל הכשרויות ובד"צים שאין עליהם רגולציה, ואמר: "צריך לקבוע שתי רמות כשרות – בסיסית ומהדרין – ואני בטוח שכולם יתיישרו לפי זה".

כבל אמר כי מדובר באמירה דרמטית והוסיף: "יש לי מחלוקת אם המשיח יגיע לפני כן, או שתצליח ליישם את המהלך קודם. אנחנו לא מנסים לשבור את הרבנות, נהפוך הוא". כבל סיכם את הדיון באומרו: "אני רוצה רבנות ראשית חזקה, אבל אילו היא הייתה סמכות עליונה, הדיון לא היה מתקיים בכלל. אף אחד לא מבקש לשבור את הרבנות הראשית –  מי שמרסק אותה זה הגורמים בתוכה והמתחרים שקמים לה. לצערי במקום שהרבנות תהייה סמכות על היא נותנת כשרות בסיסית וכל אחד רק מוסיף עליה. פה יש הפרטה דה-פקטו ואי אפשר לעשות אותה גם הפרטה דה-יורה כי יש פה קואליציה. אם המצב הזה ימשך תהייה הפרטה והתקוממות על אפה וחמתה של הרבנות", אמר. הוא הוסיף כי בכוונתו להיפגש עם מנכ"ל הרבנות הראשית ועם הרבנים הראשיים כדי לפתור את הבעיות שעלו בדיון.

מקלב מסר ל'ביזנעס' את הדברים הבאים: "כל המתקפה התקשורתית שיש כעת בנושא הכשרות הוא מגיע מארגונים רפורמים וגופים מסחריים שמנסים לנגח את הדת ואת ההלכה היהודית, ישנה הסתה גדולה בתקשורת ומסתמכים על דו"ח מגמתי ושגוי, הנתונים בדו"ח מצבעים כי הם אינם נכתבו בתום לב, הם לא מנסים ליעל את מערכת הכשרות אלא להפקיע את מערך הכשרות מידי הרבנים על ידי יצירת מצג של כשרות אלטרנטיבית כאשר באמת הם רחוקים מכך שנות אור".

כתיבת תגובה