כ-650 עוזרים משפטיים ישבתו שביתת אזהרה בת יום אחד

יושבת ראש ועד העוזרים המשפטיים: "העוזרים המשפטיים סובלים שנים מיחס משפיל מצד מעסיק שלא רואה בהם בני אדם המבצעים מלאכתם נאמנה ובתחושת שליחות. אנו נאבקים כדי להשיב את הצדק למערכת"

ביהמ"ש המחוזי בת"א. צילום: נתי שוחט | פלאש 90

מאות העוזרים המשפטיים בכל ערכאות בתי המשפט ברחבי הארץ ינקטו מחר (ה) בצעדים ארגוניים, וישביתו למשך יום אחד את עבודתם כשביתת אזהרה. במקביל, מחר בשעות הבוקר יקיימו העובדים כנס מחאה והסברה ארצי שייערך בבית ההסתדרות.

ברקע לצעדים בהם נוקטים העובדים סכסוך עבודה שהוכרז בחודש אוגוסט האחרון, לטענת ההסתדרות, לנוכח סירובה של הנהלת בתי המשפט לנהל עם נציגות העובדים מו"מ להסכם קיבוצי, במקביל להתעמרות ופגיעה בתנאי העסקתם של העוזרים המשפטיים.

בהסתדרות אומרים כי בין המהלכים שבחרה הנהלת בתי המשפט לבצע באופן חד-צדדי נגד העובדים, נעשה למשל שינוי ארגוני המכפיף מנהלית את העוזרים המשפטיים למחלקות משאבי האנוש, במקום לשופטים עצמם, תוך ביטול אישורים שכבר ניתנו לעוזרים על ידי השופטים. לצד זאת הופר מצד ההנהלה נוהג "השעון הגמיש" הנדרש לעובדים לנוכח סוג העבודה, כך שכיום אין עוד אפשרות לגמישות.

עוד מספרים בהסתדרות כי הנהלת בתי המשפט הקימה ללא כל התייעצות עם ועד העובדים, "ועדת אתיקה" שמשמעויותיה לא ברורות, והפסיקה לשלם לעובדים על הפסקות אוכל מחוץ לבית המשפט – גם בבתי משפט בהם אין קפיטריה לרווחת העובדים.

בנוסף, מהעובדים נמנעת האפשרות לעבור יחד שופט שמונה לערכאה גבוהה יותר או אחרת, ובמקרים אלה לעובדים עומדת האפשרות האבסורדית למצוא לעצמם "סידור אחר" או לעמוד תחת חרב הפיטורים. בהסתדרות טוענים כי מדובר בהתנהלות חסרת תום לב, מכוונת ומתעמרת אשר באה לפגוע במעמדם ובתנאי עבודתם של כלל העוזרים המשפטיים, וזאת על רקע הליכים קיבוציים שהתנהלו בבית הדין לעבודה ושהוגשו על מנת להגן על זכויותיהם.

יושבת ראש ועד העוזרים המשפטיים, עורכת הדין שרית טוביס, אמרה הבוקר כי "העוזרים המשפטיים – יד ימינם של השופטים – סובלים שנים מיחס משפיל ומהתעמרות קיבוצית מצד מעסיק שלא רואה בהם בני אדם המבצעים מלאכתם נאמנה ובתחושת שליחות, ובכך פוגעת הנהלת בתי המשפט בשופטיה ובכלל הציבור. לא נותרה לנו ברירה – מחר נשבות לאות מחאה ונזעק כדי להשיב את הצדק למערכת: הידברות כנהוג ביחסי עבודה קיבוציים וביטול מוחלט של כל הרעות התנאים שהונחתו עלינו".

כתיבת תגובה