לאומי: לא צפויות ירידות מחירים משמעותיות בשוק הדיור

"עדיין קיים מחסור בהיצע הדירות למגורים, והקצב הנוכחי של גמר הבנייה לא מכסה עדיין את התוספת השנתית של משקי הבית", סבורים מומחי לאומי • בסקירה מציינים כי הריבית צפויה להישאר ברמה הנוכחית ולתדלק את שוק הנדל"ן

בנק לאומי. צילום: מרים אלסטר | פלאש 90

"המגמות הנוכחיות בשוק הדיור אינן תומכות בירידות מחירים משמעותיות – בוודאי לא באיזורי הביקוש בתל אביב ומרכז הארץ", כך כותב דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון, בסקירה שפורסמה היום (א).

בהמשך הסקירה כותב רזניק, "עדיין קיים מחסור בהיצע הדירות למגורים, וכן הקצב הנוכחי של גמר הבנייה לא מכסה עדיין את התוספת השנתית של משקי הבית. בנוסף, הסביבה המאקרו-כלכלית שתומכת בביקושים לדיור (בדגש על הריבית ושיעורי האבטלה הנמוכים) לא צפויה להשתנות בטווח הקרוב, ועדיין לא קיימות בשוק אלטרנטיבות השקעה דומות, בעלות תשואה יציבה וסיכון נמוך יחסית".

לדבריו, "נמשכת ההתמתנות במכירת דירות חדשות בעיקר על רקע יציאת משקיעים והמתנה של זוגות צעירים למבצעי מחיר למשתכן בעיקר. אך למרות הירידה עדיין מדובר ברמת מכירות ממוצעת של העשור האחרון".

לא צפוי שינוי במרכז

בסוף השבוע פרסמו באגף הכלכלה של בנק לאומי תחזית על שוק הדיור ושם כתבו: "הגורמים העיקריים שהובילו לירידה בביקושים לדירות בעת האחרונה הם: המתנה של האוכלוסייה הזכאית (בעיקר זוגות צעירים) למכרזי "מחיר למשתכן" וירידה בנוכחות של משקיעים בשוק הדיור. כמו כן, נראה שהייתה השפעה מסוימת של העלייה בריבית המשכנתאות. בהקשר זה, נציין כי על פי נתוני משרד האוצר, נמשכה מגמת הירידה במלאי הדירות שמוחזקות על ידי משקיעים, כלומר היקף מכירות גבוה יותר מהיקף רכישות".

בלאומי מתייחסים גם לנתון התחלות הבניה שפורסם לפני מספר ימים והצביע על ירידה, "חלה האטה בקצב התחלות הבנייה בתחילת שנת 2017. לאחר שנתיים בהן היקף התחלות הבנייה עמד על למעלה מ-53,000 יחידות, ברבעון הראשון של 2017 חלה ירידה בקצב השנתי של התחלות הבנייה ל-45,500 יחידות. נתון זה, הינו נמוך מהתוספת המינימאלית הדרושה, על פי אומדננו, להיצע הדירות בישראל.

"עם זאת, יש לציין שנתוני התחלות הבנייה נוטים להתעדכן כלפי מעלה באומדנים הבאים שלאחר הפרסום הראשון (כך על פי עבודה שנעשתה בבנק ישראל) ובשיעורים משמעותיים יחסית. על כן, ניתן להניח שהיקף התחלות הבנייה בפועל הינו גבוה יותר מהאומדן הנוכחי הראשוני".

בעניין מספר הדירות שנמצאות בבניה פעילה, כותבים בלאומי כי "לאורך השנים האחרונות העלייה בגמר הבנייה הייתה מתונה יותר מזו של התחלות הבנייה, זאת בעיקר על רקע התארכות משך הבנייה. התפתחויות אלה, הובילו לעלייה חדה ומתמשכת בהיקף הדירות שבבנייה פעילה. היקף זה, מצוי כיום ברמת שיא היסטורית של 113.8 אלף דירות. המשמעות היא שברגע שתסתיים בנייתן של דירות אלה, כלומר בטווח הארוך יותר (לפחות עוד 3-2 שנים מהיום), תהיה תוספת משמעותית בפועל להיצע הנדל"ן למגורים בישראל.

"מאחר ומשתנה היצע הדירות הזמינות למגורים מהווה גורם משמעותי בהתפתחות מחירי הדיור, כך על פי אומדננו, אזי תוספת היצע משמעותית עשויה להוביל להתמתנות הלחצים לעליית מחירי הדיור וייתכן שאף לירידת מחירים מסוימת בשנים הקרובות. אולם, יש להדגיש שירידת המחירים, אם וכאשר תתממש, לא צפויה להיות אחידה בכל אזורי הארץ וכאמור גם לא בטווח המיידי.

"באזורי הביקוש, תל אביב והמרכז, לא צפוי שינוי מגמה במחירים, בעוד שביתר האזורים קצב העלייה צפוי להתמתן. זאת, בדגש על האזורים בהם ישנם היקפי בנייה גדולים, בעיקר ביוזמה ממשלתית, בשילוב עם פיתוח חלקי בלבד של תשתיות חיוניות, כגון: תחבורה, תעסוקה, חינוך, בריאות ועוד"

לסיכום כותבים בלאומי כך: "עדיין קיים מחסור בהיצע הדירות למגורים, וכן הקצב הנוכחי של גמר הבנייה לא מכסה עדיין את התוספת השנתית של משקי הבית (למעלה מ-50,000). בנוסף, הסביבה המאקרו-כלכלית שתומכת בביקושים לדיור (בדגש על הריבית ושיעורי האבטלה הנמוכים) לא צפויה להשתנות בטווח הזמן הנראה לעין, וכמעט שלא קיימות בשוק אלטרנטיבות השקעה דומות, בעלות תשואה יציבה וסיכון נמוך יחסית. לאור זאת, אנו לא צופים שינוי משמעותי במגמה הנוכחית של מחירי הדיור בטווח הקצר-בינוני (שנה וחצי-שנתיים קדימה)".

 

תגובה אחת ל: "לאומי: לא צפויות ירידות מחירים משמעותיות בשוק הדיור"

  1. אם מפחדים!!!!!!

כתיבת תגובה