לא בכל מחיר. מדוע איש לא מתמודד במכרז למשתכן בטבריה?

ארבע פעמים נדחה המכרז על 671 יחידות דיור בטבריה ואיש לא ניגש אליו. אין זה המכרז הראשון שאינו זוכה לביקושים, אך כאן מדובר במתחם בעייתי שכולם מסכימים שבמחיר למשתכן מדובר בהרבה כאב ראש ומעט רווח

הטיילת בטבריה על שפת הכינרת | צילום: משה שי, פלאש 90

בסוף השנה הקודמת פרסמה רשות מקרקעי ישראל מכרז על קרקע לבניית 671 יחידות דיור בשכונת הרקפות בטבריה. המכרז במסגרת מחיר למשתכן, כלל לצד הבנייה הרוויה, עשרים ושניים בתים צמודי קרקע ואפילו שטח מסחרי על פני ארבעה דונם.

אף קבלן לא ניגש למכרז בפעם הראשונה והמכרז חזר לרשות על מנת לעבור התאמות. אבל זה לא קרה במשך עשרה חודשים. פרסום המכרז נדחה שוב ושוב. ב'כלכליסט' ציטטו הבוקר קבלנים בטבריה שטענו כי המכרז דורש מהזוכים לסבסד את עלויות הפיתוח במתחם כולו. "מדובר בעבודות פיתוח על שטח של 450 דונם הכוללות בין היתר הקמת תשתיות חשמל, מים, תקשורת וביוב, וכן סלילת מדרכות ושטחים ציבוריים פתוחים. כמו כן במגרשים שטרם שווקו ייגבה הקבלן את עלות הפיתוח שהשקיע בה".

אבל, למרות שיש כאן סוג של סוכרייה עבור הקבלנים הזוכים, הבעיה היא שמדובר בשכונה שאמורה לקום בשטח מאוד בעייתי מבחינה טיפוגרפית. מדובר בקרקע שתדרוש קידוחים רבים ויקרים מאשר בשטחים אחרים בעיר. המחיר בסופו של דבר יתגלגל אל הרוכשים, מה שלא ניתן לעשות במכרזי מחיר למשתכן שמוגבלים בתקרת מחיר.

במילים אחרות, הפרויקט לא מספיק רווחי וזו הסיבה שאף אחד לא ניגש למכרז. מסתבר אם כן, שלמרות הדימוי שנוצר במחיר למשתכן, קבלנים אינם ממהרים ואף נזהרים מפרויקטים בהם סיכויי הרווח שלהם קטנים.

יזם שבקי במצב הבנייה בטבריה אמר ל'ביזנעס': "עם כל מה שאומרים על מחיר למשתכן, ציבור הקבלנים כבר הבין שאלו הן הקרקעות שיש היום. המקרה הזה של ואדי רקה (שכונת הרקפות. א.י), הוא מקרה חריג. יש שם בעיות רבות שמצמצמות מאוד את הכדאיות לקבלנים ואפשר להבין למה אף אחד לא הלך על זה".

כתיבת תגובה