להטיל פיקוח על קבוצות רכישה חרדיות

המלצת נאמן חברת אור סיטי של ענבל אור על פירוק החברה, גרמה לנתן רוזנבלט להיזכר במארגן קבוצת רכישה שדרש מחברי הקבוצה תוספת של מאות אלפי שקלים על המחיר הראשוני בטענה ל"הוצאות לא צפויות"

פלאש90

השבוע קרסה סופית תשלובת 'אור סיטי' בקול רעש גדול. כאשר הנאמן אשר מונה על-ידי בית המשפט לנהל את החברה, המליץ להעביר את החברה לכינוס. כלומר: פשיטת רגל. כל מה שסיפרה המנהלת בשבוע שעבר, על עודף נכסים (מעבר לחובות) של שישים מיליון שקל, התברר לנאמן כעורבא פרח.

מתברר, כי לאורך כל הדרך היה מדובר בהצגה אחת ארוכה של עסק מצליח. הצגה שאין מאחוריה כלום. כך הצליחה החברה – אשר התמחתה בארגון קבוצות רכישה –  למשוך עוד ועוד לקוחות, ששמו את מיטב כספם אצל החברה, על מנת שזו תבנה להם קורת גג. ועתה יישארו ככל הנראה (כמעט) ללא פרוטה.

מה אנחנו – הציבור החרדי – צריכים ללמוד מזה?

קודם כל, שיש בורא עולם. ברצותו משפיל גאים וברצונו מגביה שפלים. רק לפני חודש הייתה החברה הזאת מושא לקנאה ולהערצה. איך יזמים צעירים יכולים לבנות אלפי דירות, ולהרוויח מאות מיליונים. ועתה, אנחנו משתמשים בחברה זאת, כדוגמא לכישלון גדול ביותר בעולם הכלכלי. כישלון המזכיר את קריסת 'חפציבה' בשעתו על אלפי לקוחותיה.

מעבר לזה, יש עוד משהו שכדאי ללמוד:

חכמינו זיכרונם לברכה כבר קבעו את הכלל: "לאו עכברא גנב, אלא חורא גנב". לא החברה אשמה, אלא השיטה אשמה! השיטה הנוכחית, המאפשרת לכל אחד להקים קבוצת רכישה במקרקעין, ולמכור לאנשים כל מה שהוא רוצה. לית דין ולית מפקח. איש הישר בעיניו ימכור, גם אם זה לוקשען שנאפו לאחר הפסח.

בציבור שלנו, הנושאים הללו אפילו יותר מוקצנים: די בכך שיש לך רכב מפואר עם פנסי הלוגן, וכבר יעמדו אצלך בתור לרכישת דירה.

אתה יכול למכור מה שאתה רוצה, ואתה לא חייב לעמוד במילה שלך. מכרת דירה במחיר איקס? תודיע לרוכשים שהיו כמה הוצאות לא צפויות, ושצריך להוסיף עוד שלוש מאות אלף שקל (מעשה שהיה, בעצם: הרבה מעשים שהיו, ושיהיו), ואתה מסודר.

הגיע הזמן שיהיה בציבור שלנו איזשהו פיקוח על העניין הזה של קבוצות הרכישה. אולי אפילו פיקוח ממשלתי, כמו שיש בכל תחום. שמישהו ייקח אחריות על מה שהוא מבטיח לאנשים ששמים אצלו את כל החסכונות והגמ"חים. הרבה קבוצות כבר קרסו. ועוד הרבה יקרסו אם לא נתפוס את עצמנו מבעוד מועד.

 

5 תגובות ל: "להטיל פיקוח על קבוצות רכישה חרדיות"

  1. מילים מילים כדרבנות אבל מעשים לא עושים בבקשה יקום ר' נתן סליחה עו"ד הרב נתן רוזנבלט שיח' ויעשה מעשה של חקיקה מסודרת אני מאחורך

  2. צודק במאה אחוז. השיטה רקובה בקבוצת רכישה . תמיד ישנם תוספות מהמחיר הראשוני והרבה. ההתחייבות לזמן אף פעם לא מקויימת. בנאות הפסגה החדשה ישנם פרוייקטים שמחכים שנים כבר לתחילת העבודות. ללא שום התחייבות על מחיר סופי לדירה. פשוט כסף לפח . שבינתיים היזמים משתמשים איתו לדברים אחרים.
    דבר נוסף. בתור מתווך וודאי תסכים איתי שהמתווכים תופרים 'חלומות' לכל מיני אברכים צעירים ודוחפים אותם לשים את הכסף איפה שהם מרוויחים יותר. [גם אם זה קבוצת רכישה].

  3. מי יעשה חקיקה? כבר ניסו לעשות את זה. אני חושב שר השיכון אטיאס. היה מי שדאג לטרפד את זה. ברור שמישהו מרוויח פה

  4. הנה, זה כבר מופיע כאן:

    https://bizzness.net/%D7%9E%D7%99-%D7%AA%D7%A7%D7%A2-%D7%90%D7%AA-%D7%99%D7%95%D7%96%D7%9E%D7%AA-%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%98%D7%99%D7%90%D7%A1-%D7%9C%D7%94%D7%A1%D7%93%D7%A8%D7%AA-%D7%A7%D7%91%D7%95%D7%A6/

    אבל זה בגלל משרד המשפטים. מעניין מה יש להם להרוויח מזה

  5. צודק בכל מילה!!!

כתיבת תגובה