מגדלי הזיתים חוששים מקריסת ענף שמן הזית

החקלאים מצפים לייצור של כ-18,000 טון שמן זית ישראלי, יחד עם זאת קיים חשש בקרב החקלאים  בעקבות התוכנית לפתיחת מכסות יבוא פטורות ממכס בהיקפים גדולים מאד.

בימים אלו החלה עונת המסיק באלפי דונמים של כרמי זיתים ברחבי הארץ מהגליל והגולן עד לנגב. השנה מתאפיינת ביבולים משמעותיים ברוב חלקי הארץ, מלבד מספר אזורים שסבלו מפגעי מזג האוויר.

ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית: "במהלך השנה הוטמעו בענף שיפורים ממשקיים וטכנולוגיים המובילים ליעילות ושיפור מתמשך באיכות השמן לצרכן הישראלי. אנו מצפים לייצור של כ-18,000 טון של שמן זית בעונה הקרובה".

המסיק הוא מועד חגיגי לחקלאים הישראלים, לאחר שנת עבודה קשה מגיעים הזיתים הטריים ושמן זית טרי ואיכותי מופק בבתי הבד. אולם למרבה האירוניה דווקא במועד זה מתבשרים החקלאים על תכנית לפתיחת מכסות יבוא פטורות ממכס בהיקפים גדולים מאד, דבר שגורם לשחיקת הרווחיות בענף, ומביא עמו חשש לקריסה וצורך בעקירת כרמי זיתים.

לדברי ד"ר עדי נעלי: "המשמעות של מכסות אלו היא שהמחיר הסיטונאי (לא לצרכן כמובן) של השמן למגדל הישראלי מתרסק למחיר האלטרנטיבי של שמן הזית המיובא הפטור ממכס שמן שמסובסד בצורה ניכרת באיחוד האירופאי ממנו מגיע עיקר שמן הזית המיובא".

בכירים בענף הזית הביעו חשש כבד לעתיד הענף וציינו: "המשמעות היא הפסד כספי ניכר לחקלאי הישראלי שעלול להוביל לקריסת הענף ולעקירת כרמי הזיתים. ולשם מה? לשם התעשרותם של היבואנים, כי הרי ניסיון העבר מוכיח שהפחתת המכס אינה מגיעה לצרכן הישראלי אלא מגיעה ברובה לכיסי היבואנים והמשווקים".

החקלאים בענף הזית מביאים דוגמא לטענתם כי במהלך פתיחת מכסים ב-2016, מתוך הפחתת מכס של מעל 6 שקל לליטר רק פחות מחצי שקל הגיע לצרכן ומעל 5.5 שקלים נותרו בכיסי היבואנים.

"אנו חוששים מאד שהחקלאים יפגעו, הצרכנים לא ירוויחו והיבואנים ימשיכו לחגוג", הדגישו בענף הזית.

ומה יקרה כשיעלם גידול הזית, ענף חקלאי ותיק בעל תועלות סביבתיות מרובות?  יישארו עלי הזית רק בסמל המדינה ובסופו של יום ימצא עצמו הצרכן הישראלי משלם ביוקר על שמן זית זר ונחות, כי מישהו הרי צריך להרוויח.

 

כתיבת תגובה