מגלגלים טבק? אתם יכולים להמשיך

מנכ"ל משרד האוצר שי באבד: "צריך לבחון האם המיסוי הוא הדרך הנכונה. עד היום לא התנהל בנושא דיון מקצועי". יו"ר הוועדה למאבק בסמים תמר זנדברג: "אין ספק שבאוצר עדיין לא נפל האסימון"

גלגול טבק shutterstock

 

באוצר לא ששים להטיל מס נוסף על מגלגלי הטבק ששיעורם הגיע בשנים האחרונות לכ 25% משוק המעשנים. "אם יש דם על הידיים של מי שאינו מצטרף למלחמה בעישון, אז הדרך לפעול היא לא דרך מס, אלא דרך חקיקה נוקשה שתאסור עישון בחוק הפלילי", אמר מנכ"ל משרד האוצר שהופיע בפני הוועדה למאבק בנגעי הסמים בראשות ח"כ תמר זנדברג, בדיון על מיסוי מוצרי טבק.

לדבריו: "האוצר לא אוכף, לא מפקח על אכיפת חוקים ולא מחליף משרדי ממשלה שזה תפקידם. פקחים צריכים להיות מועסקים על ידי משרד הבריאות או הרשות המקומית. זה לא תפקיד האוצר. הפתרון לבעיית העישון הוא בחקיקה ובאכיפה. האמירה כאילו הפתרון הוא במיסוי זו בריחה. גם לא מטפלים ברצח באמצעות מס. על מיסוי הטבק לגלגול והסיגריות האלקטרוניות ננהל דיון באוצר. צריך לבחון האם המיסוי הוא הדרך הנכונה. נבחן ונכין חוות דעת. עד היום לא התנהל בנושא דיון מקצועי ואני לא בטוח שמיסוי הוא הדרך הנכונה לשינוי התנהגות".

ח"כ יהודה גליק, מוביל המאבק למיסוי טבק לגלגול וסיגריות אלקטרוניות: "אני מתחנן שתפעל למיסוי הטבק לגלגול. במחקרים בעולם הוברר שזה הכלי הראשון להפחתת עישון. אתה לא יכול לומר אני לא חושב שמיסוי הוא הדרך. יש עובדות בעולם. בכל העולם בדקו את זה".

ויקטור פתאל, מרכז המחקר והמידע של הכנסת: "ישראל עומדת בממוצע המיסוי על מוצרי טבק יחסית לעולם. בשנים 2013-2014 קפצו מחירי הסיגריות מאד. ולאחר מכן המשיכה עלייה מתונה. העליה המתונה היא בשל העלאת מחירים מצד קמעונאים ומפיצים. כשהמיסוי לא עולה, זה נותן מרווח למפיצים להעלות מחירים. ב-2016 ניכרת עליה בכמות המעשנים. אחוז השימוש בטבק לגלגול הגיע ב-2016 ל-12% מכלל שוק הטבק".

ח"כ יהודה גליק: "ב-2017 צרכו 760 טון טבק לגלגול. לפני 4 שנים רק 217 טון ולפני 6 שנים רק 60 טון. יעד המס הוא שיפסיקו לעשן. שיפסיקו למות. 50% מהמעשנים מתים".

יו"ר הוועדה ח"כ תמר זנדברג סיכמה את הדיון: "לצערי ההתרשמות שלי היא שבאוצר לא נפל עדיין האסימון לעניין תפקידו במאבק בעישון. הם נוקטים בשיטת 'אני נגד אבל לא נעשה מה שמתחייב מכך'. איננו מבקשים העלאת מסים אלא השוואת מיסוי לפי מה שנדרש מהתחייבותנו המוסרית".

כתיבת תגובה