"מדברים מקבר רחל"? אז זהו, שכבר לא ■ סוף להטרדות

תם עידן. הצעת תיקון לחוק התקשורת שתאסור על עמותות וארגונים להתקשר אליכם ללא הסכמה, אושרה לקריאה שנייה ושלישית. תינתן אפשרות להימחק מרשימת התפוצה על ידי לחיצה ארוכה על אחד המקשים

קבר רחל. צילום : נתי שוחט / פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, אישרה היום (ב) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת התיקון לחוק שיזם חה"כ מיקי רוזנטל (העבודה). במסגרתו יתווספו לחוק התקשורת סעיפים שנועדו להילחם בדואר הזבל ובתעמולה מכל גוף שהוא, לרבות עמותות ומוסדות שלא לכוונת רווח.

ההצעה נועדה להילחם בתופעה של שיחות או מסרונים לגיוס תרומות, או למטרות אחרות ובכללן תעמולה, מאותם גופים שכיום החוק לא חל עליהם. לפי ההצעה שאושרה, מוסדות ללא כוונת רווח לא יוכלו להמשיך להפיץ הודעות פרסומת, בקשות תרומה ותעמולה ללא קבלת הסכמה מפורשת מראש בהודעה הראשונה. עם זאת, הפצת מסרים פוליטיים ותעמולת בחירות לא יאסרו.

עוד אושר כי המפרסם יצטרך לאפשר לציבור לבצע הסרה מרשימת התפוצה, ובמקרים בהם ההודעה תישלח באמצעות מסר קולי השולח יחויב לאפשר הסרה באמצעות לחיצה על מקש במשך 30 השניות הראשונות של השיחה.

רוזנטל הזכיר כי החוק חל היום על חברות מסחריות ששולחות דואר זבל, והוא מבקש להחיל זאת גם על עמותות ומוסדות ללא כוונת רווח וגם על גופים נוספים ואפילו אנשים פרטיים, כדי לסגור פרצות עתידיות. הוא הזכיר כי הסכים לבקשת הממשלה להחריג מההצעה את הפוליטיקאים ושליחת מסרים פוליטיים ותעמולת בחירות.

חה"כ יעקב פרי (יש עתיד) אמר כי לא ברורה ההחרגה של תעמולה פוליטית. רוזנטל השיב כי באופן עקרוני הוא מסכים שאין צורך בהחרגה, אך זאת ההסכמה אליה הגיע עם הממשלה והוא מכבד את ההסכמות.

מאידך, בקרב עמותות וארגונים קיימת התמרמרות רבה. מנהל של מוקד טלמרקטינג באחת העמותות אמר ל'ביזנעס': "אם לא פונים לאנשים, הם מיוזמתם לא מתקשרים לתרום. גם אם יש אחד או שניים מאלף שתורמים מיזמתם, הרוב זקוקים לטלפון הזה שהוא בעצם תזכורת על חשיבות התרומה. מה רוצים שנעשה? להתקשר – אסור. לשלוח מסרונים – אסור. לשלוח ניוזלטר – גם אסור. אז איך נוכל לגייס תרומות לדברים שהמדינה לא לוקחת אחריות עליהם".

האיש התעקש ששמו לא יוזכר. אך ניתן היה להבין מדבריו כי מדובר בעמותה שפעילה בעיקר עבור השכבות החלשות. "מצפים מאיתנו ללכת עכשיו ולטוס לחו"ל ולחפש תורמים כבדים?", אמר האיש.

 

כתיבת תגובה