"מדד המנופים" בב"ש: כ-13 דירות בלבד על כל אלף תושבים

בית שמש נמצאת במקום 29 ברשימת היישובים בהם קצב הבנייה גבוה ביחס לתושבים ■ הערים הצומחות בישראל מבחינת קצב הבנייה ביחס למספר התושבים הם חריש, ראש העין, באר יעקב, גני תקווה וטירת הכרמל

סופרים מנופים. בניה בבית שמש . צילום: 'חדש בית שמש'

קצב הבנייה בבית שמש ביחס לכמות האוכלוסייה נמוך. מנתוני "מדד המנופים" אותו עורך מרכז הבניה הישראלי עולה כי כיום נבנות בבית שמש 13.1 דירות על כל 1,000 תושבים. מדובר בנתון גבוה לממוצע הארצי שעומד על 12.1 דירות לכל 1,000 תושבים. עם זאת, בית שמש נמצאת רק במקום 29 ברשימת היישובים בהם קצב הבנייה גבוה ביחס לתושבים.

מדד המנופים מחלק את כמות הדירות הנמצאות כיום בכל עיר למספר התושבים על פי נתוני משרד הפנים. המטרה של המדד היא לבדוק האם קצב הבנייה בכל עיר יכול לספק את הביקושים ולאפשר לעיר להמשיך ולהתפתח.

לדברי רן בן אברהם, המשנה למנכ"ל צמח המרמן הבונה את פרויקט נופיה בכניסה לבית שמש "בבית שמש יש בנייה פעילה של כ-1,200 יח"ד אך ביחס לביקושים מדובר בקצב נמוך. אם אני מסתכל על פרויקט נופיה שלאחרונה פתחנו לשיווק את הבניין החמישי, בית שמש מושכת אליה אוכלוסייה מגוונת מכל היישובים הכפריים בסביבה, מירושלים וכמובן מבית שמש עצמה. רוב הרוכשים הם זוגות צעירים חלקם אנשי כוחות הביטחון, משפרי דיור, מצמצמי דיור שמאסו בצמוד קרקע גדול ביישוב כפרי. הסיבות לכך מגוונות. החל מהמיקום של העיר בין ירושלים לגוש דן ועד איכות החיים והטבע מסביב ומחיר אטרקטיבי".

יש לציין כי במדד המנופים בולטות במיוחד ערים שאמנם קיימת בהן בנייה בהיקפים של אלפי יחידות דיור, אולם בשקלול כמות התושבים בעיר הן מדורגות בתחתית מדד המנופים, ביחס לממוצע הארצי.

כך למשל ירושלים השכנה מדורגת במקום ה-37. אומנם כיום יש 8,186 דירות בשלבים שונים של בנייה אך ביחס לתושבים מדובר על קצב בנייה נמוך של 9.6 דירות לכל 1,000 תושבים.

לדברי ערן רולס, יו"ר מרכז הבניה הישראלי, "כדי לבצע את טיפול השורש בבעיית הדיור בישראל, הבנייה בארץ צריכה להיות בקצב של הרבה יותר מהיר, וזה יתבצע רק על ידי הסרה משמעותית של החסמים, קידום פרויקטים גם על קרקעות פרטיות ועידוד ממשלתי של תוכניות להתחדשות עירונית. אם לא יגדילו את היקפי הבניה ל-100,000 יח"ד בשנה בארבע השנים הקרובות המחירים ימשיכו לטפס. נכון להיום תכניות הממשלה להגדלת היצע הדירות בישראל הן בכיוון הנכון. בתכנית מחיר למשתכן הממשלה סוף סוף מוכנה לוותר על הכנסותיה מהקרקע. עם זאת, צריך להקפיד שההחלטה להוציא את כל מכרזי המנהל בשיטת מחיר למשתכן לא תיצור חסמים שיגרמו בסופו של דבר לירידה בהתחלות הבניה ביחס להיקפי האוכלוסייה והביקוש".

הערים הצומחות בישראל מבחינת קצב הבנייה ביחס למספר התושבים הם חריש, ראש העין, באר יעקב, גני תקווה וטירת הכרמל.

 

כתיבת תגובה