מדוע גדלה צריכת המלח בעזה? נס פסח במעבר ניצנה

שיתוף פעולה בין רשות המיסים והשב"כ הביא לסיכול ניסיון הברחת ארבעה טון של אמוניום כלוריד לעזה. החומר הוסווה בתוך משלוח מלח. ההערכות הן כי החומר היה מיועד למערך ייצור הרקטות של החמאס

גדר המערכת סמוך לניצנה. צילום: דודו גרינשפאן, פלאש 90

הבוקר (ג) הותר לפרסום כי בודקי המכס במעבר ניצנה בשיתוף עם שירות הביטחון הכללי סיכלו לפני חג הפסח ניסיון הברחה של ארבעה טון אמוניום כלוריד שהוסתר במשלוח מלח. אמוניום כלוריד משמש לייצור רקטות ארוכות טווח ומהכמות שנתפסה ניתן לייצר מאות רקטות ארוכות טווח.

ברשות המיסים אומרים כי כשבוע ימים לפני החג הגיע למעבר המשמש כמעבר לסחורות בין מצרים לישראל ולעזה, משלוח שהוצהר כי הוא מכיל ארבעים טון מלח. בדיקה מעמיקה ויסודית שבוצעה על ידי בודקי המכס חשפה ממצאים מחשידים, בתוך המשלוח הוסתרו שקים המכילים אמוניום כלוריד במשקל כולל של ארבעה טון.

במכס מסבירים כי אמוניום כלוריד מוגדר כחומר דו-שימושי והעברתו לרצועת עזה מחייבת רישיון הואיל והוא עלול לשמש את ארגוני הטרור ברצועה דוגמת החמאס והג'יהאד האיסלאמי לייצור רקטות ארוכות טווח. לאחרונה עלה בשירות הביטחון הכללי חשד, לאור כמות המלח הגדולה המוזמנת לרצועה, כי משלוחי המלח משמשים אפיק להברחת חומרים כימיים למערכי הייצור ברצועה, בפרט למערך הייצור הרקטי.

בשב"כ סבורים כי היבואן, תושב הרצועה הקשור לפעילי החמאס הצבאיים בעזה, ביקש להכניס את החומר לרצועה לצורך מערך ייצור הרקטות של החמאס. מקרה זה ממחיש את פעילותם של ארגוני הטרור ברצועה להברחת חומרים דו-שימושיים לצורך התעצמותם תוך שימוש במסווה של סחורה המיועדת לאוכלוסייה האזרחית ולפרויקטים של שיקום.

נציין כי רק אתמול הודיע שר הביטחון על פתיחת מעבר כרם שלום להעברת סחורות לרצועה, בניסיון להקל על התנועה בכביש 232. במערכת הביטחון ובמינהל המכס אמרו כי הם רואים בחומרה את ניביון ההברחה, וכי בכוונתם להמשיך לאתר ולסכל ניסיונות להברחת חומרים דו-שימושיים, תוך מיצוי הדין עם המעורבים.

ברשות המיסים אומרים כי שיתוף הפעולה בין מינהל המכס ברשות המסים לבין שרות הביטחון הכללי, הוביל לסיכול עשרות ניסיונות הברחה של מוצרים וחומרים האסורים ביבוא לרצועה ואשר על פי החשד יועדו להתעצמות ארגוני הטרור המנהלים אותה. בכלל זה מונים שם חומרים כגון חומצה גופרתית, חליפות צלילה, חומר הודף לרקטות כפוליאוריתן, מוטות גופרית, גלילי פיברגלס וגם פחם מיוחד המשמש כדלק בכבשני ברזל לצורך עיבוד מתכות.

עובדי המכס בניצנה והשב"כ סיכלו הברחת 4 טון אמוניום כלוריד שהוסתר במשלוח מלח
קרדיט: רשות המיסים
קרדיט: רשות המיסים
קרדיט: רשות המיסים

כתיבת תגובה